Waarom is het moeilijk om je grenzen te bewaken?

Waarom is het moeilijk je grenzen te bewaken?

Gewoon vaker ‘Nee’ zeggen. Assertiever zijn. Voor jezelf opkomen. Kiezen voor jezelf. Klinkt allemaal wel gemakkelijk, maar het is niet zo eenvoudig. Denk maar aan een situatie waar je ‘Nee’ bedoelde maar toch ‘Ja’ zei. Hoe komt dat toch? Dat dit elke keer zo gemakkelijk gebeurt? Dit artikel geeft antwoord op de vraag ‘Waarom is het moeilijk je grenzen te bewaken?’ 

Wat zijn persoonlijke grenzen?

Als je naar een landkaart kijkt is het heel duidelijk te zien waar Nederland van bijvoorbeeld België begrensd wordt. Net als op een landkaart zijn er ook duidelijke persoonlijke grenzen. Meestal niet zichtbaar, maar wel voelbaar.

Persoonlijke grenzen zijn niet meer dan een verzameling regels, overtuigingen, opvattingen en waarden die het jou gemakkelijk maken om met anderen of met jezelf om te gaan.

Waarom is het nodig om persoonlijke grenzen te stellen?

Respectvol omgaan met elkaar

Persoonlijke grenzen zijn belangrijk om bij elkaar te herkennen en te respecteren. Als je geen rekening houdt met je eigen of andersmans grenzen kun je iemand  gemakkelijk kwetsen of zelf snel gekwetst raken.

Je veilig voelen

Persoonlijke grenzen zijn nodig om je veilig te blijven voelen. Zijn je persoonlijke grenzen niet helder voor jezelf?  Dan zijn ze 100% ook niet helder voor de ander.

Gezonde Werk – Privé balans

Van hard werken gaat niemand dood. Focus op alleen maar ‘werk’ is wél ongezond. Positieve spanning die je kunt ervaren in je werk, slaat voor je het weet om in chronische stress en kan vervolgens uitmonden in een burn-out of erger. Tijd en aandacht voor andere levensgebieden dan ‘werk’ is nodig om veerkrachtig te blijven en een waardevol leven te leiden.

Gezondheid

Door blijven razen zorgt uiteindelijk ervoor dat je structureel roofbouw pleegt op je lichaam, je emoties en je hersenen. Op de lange termijn ga je dit met je gezondheid moeten bekopen. Chronische klachten gaan zich ontwikkelen en het wordt dan ook moeilijker om van deze klachten af te komen.

Innerlijke rust en ontspanning vinden

Onbegrensd zijn betekent dat je alsmaar harder gaat hollen, meer hooi op je vork neemt, totdat je jezelf voorbij rent. Om innerlijke rust en ontspanning te ervaren zul je moeten leren begrenzen.

Vrijheid om zelf te bepalen hoe je wilt leven

Voor je het weet leef je volgens regels van anderen en kom je te weinig toe aan wat je zelf écht wilt.  Door je eigen kaders te stellen en je te focussen op wat er voor jou toe doet, blijf je autonoom en behoud je regie over je eigen leven.

Jezelf kunnen zijn

Door bewust betere keuzes te maken die voor jou belangrijk zijn en goed voelen, ga je je ook vrijer voelen om jezelf te kunnen zijn. 

Genieten van een gelukkig leven

Mensen die altijd maar gericht zijn op het volgende doel en constant meer en sneller willen, offeren bijna altijd belangrijke zaken op.

Wat is belangrijker? Altijd maar die promotie, deadline, nieuwe klant of genieten van de mooie momenten met je kinderen of vrienden?

 

Is het altijd negatief als je je grenzen overschrijdt?

Nee in een aantal gevallen niet. Om bepaalde prestaties te behalen, kun je soms niet anders dan te kiezen om ‘een tandje erbij’ te doen. Geen probleem. Maar wanneer je structureel ‘tandjes erbij doet’, dan wordt het andere koek.

Maar ook je comfort zone is begrensd. Dus feitelijk ga je daar ook grenzen over. Ga je te lang, te vaak en in te grote stappen buiten je comfort zone dan kan dat omslaan in paniek of het kan je veel energie kosten.

Om persoonlijk  te kunnen groeien en te ontwikkelen zul je uit je comfort zone moeten komen.

 

Welke grenzen zijn er?

Fysieke grenzen

Deze hebben, zoals de naam doet vermoeden, met je lichaam te maken. Met fysieke grenzen bepaal je bijvoorbeeld in hoeverre een ander dichtbij in je personal space mag komen of je mag aanraken. Fysieke grenzen gaan ook over gezondheid.

Emotionele grenzen

Emotionele grenzen zijn nodig zodat wij goed met onze eigen emoties kunnen omgaan. Daarnaast zorgen emotionele grenzen er ook voor dat we ons los maken van de invloed van schadelijke emoties van anderen.

Mentale grenzen

Deze grenzen zorgen ervoor dat we vrij zijn om onze meningen en gedachten te vormen en te uiten of juist voor ons willen houden.

Tijdsgrenzen

Dit gaat vooral over prioriteiten stellen. Je houden aan tijdsafspraken. met jezelf of anderen. Of tijd die je besteedt aan zaken die belangrijk voor jou zijn.

 

Flexibele grenzen

Grenzen kun je vergelijken met de cellen in ons lichaam. Cellen hebben een ‘membraan‘, een buitenste begrenzing. De begrenzing beschermt de cel in de eerste plaats van gevaren van buitenaf.

Als deze begrenzing niets doorlaat, zal er geen voeding in de cel terecht komen. En afvalstoffen kunnen er ook niet uit. De cel gaat dan dood.

Als de begrenzing van de cel alles doorlaat komt er wel voedsel in de cel, maar ook giftige stoffen en gaat de cel alsnog dood.

Daarom is het celmembraan semi doorlatend: voedsel gaat de cel in. Afvalstoffen gaan de cel uit en de cel is beschermd tegen gevaren van buitenaf.

 Dit geldt ook voor je persoonlijke grenzen.

Harde grenzen of allesdoorlatende grenzen zijn beide niet bevorderlijk. Het meest ideale is het als je flexibele grenzen hebt. Jij bepaalt wat je toe laat en wat niet.

 

Wat maakt het zo lastig om grenzen aan te geven?

Nu helder is waarom persoonlijke grenzen nodig zijn en welke grenzen er bestaan, is het tijd om te kijken naar waarom het voor zo veel mensen lastig is om hun persoonlijke grenzen te bewaken.

Je voelt je verbonden

Als iemand waar je je emotioneel verbonden meevoelt  jou iets vraagt dan kan het bijzonder lastig zijn om je grenzen aan te geven. Je wilt niet graag de ander teleur gesteld zien of je denkt dat je de ander snel kwetst. Deze gevoelens zijn erg subjectief en meestal niet reëel. Vaak is de ander erg blij dat jij heldere grenzen stelt. Zodat er rekening mee kan worden gehouden.

Je overrompeld door de ander

Soms krijg je te maken met een onverwachte situatie of vraag. Je bent zo overrompeld en wilt het liefst gelijk antwoord geven. De kans is ontzettend groot dat je Ja zegt terwijl je Nee bedoelt.

Behoefte aan waardering

Als mens hebben we verschillende behoeften. Bijvoorbeeld fysieke behoeften. Of de behoefte aan veiligheid, aan zekerheid of zelfontplooiing. Behoefte aan waardering van anderen hebben we als mens ook nodig. Het hoort bij ons overlevingsmechanisme. We zijn snel bang geen waardering of erkenning van de ander te krijgen, wanneer we onze grenzen aan moeten geven.

Angst

Wanneer er angst is om je afgewezen te voelen, dan volgt daar snel ook de angst om de ander teleur te stellen uit. Daarnaast zorgt veelal de angst om iets kwijt te raken ervoor dat mensen hun grenzen slecht bewaken.

Schuldgevoel

Je schuldig voelen of echt schuldig zijn, zijn twee totaal verschillende dingen. Schuldgevoel is namelijk functioneel als je opzettelijk en bewust iemand hebt gekwetst.

Schuldgevoel wanneer je voor je eigen gezond kiest is misplaatst. Simpelweg omdat je niemand kwetst.

Verantwoordlijkheidsgevoel

Hier geldt hetzelfde als bij schuldgevoel. Je bent niet overal verantwoordelijk voor, maar je kunt je wel overal verantwoordelijk voor voelen. Dat kan er snel voor zorgen dat je te veel hooi op je voor neemt. 

Vaak voelen over-verantwoordelijke mensen zich ook verantwoordelijk voor anderen en andermans geluk. En daar ben je gewoon niet verantwoordelijk voor.

Vraag je altijd af of je ergens echt verantwoordelijk voor bent en zorg dat je weet wat er van je verwacht wordt

Perfectionisme

Perfectie bestaat niet. Maar om dat wel te bereiken kunnen perfectionisten ver gaan. Het is de voedingsbodem om door te blijven gaan tot het perfect is en om je persoonlijke grenzen te overschrijden.

Emotionele Erfenis

Dit wil zeggen: overtuigingen, normen en waarden die je van huis uit hebt mee gekregen.
Bijvoorbeeld:

  • ‘Denk altijd eerst aan de ander’
  • ‘Schouders eronder’
  • ‘Hard werken loont’

Met deze overtuigingen is in de basis niks mis, maar ze kunnen je goed dwars zitten op het moment dat je besluit voor je zelf te kiezen. Ze zijn als het ware een automatische piloot geworden. Evenals het gedrag dat daaruit voortvloeit.

 

Misverstanden over grenzen bewaken?

Naast bovenstaande factoren die het moeilijk maken om je grenzen aan te geven, hebben we ook in de maatschappij te maken met misverstanden over persoonlijke grenzen. Dit zijn de misverstanden die ik het meeste tegenkom.

Alles is mogelijk als je maar grenzeloos bent

We leven in een tijd waarin we constant met elkaar in verbinding staan. Via social media kun je in de keuken van vrienden, familie of zelfs wildvreemden meekijken. De grenzen van ‘prive-leven’ zijn vervaagd. Grenzeloos zijn in een grenzeloze wereld zorgt ervoor dat je je ‘lost’ voelt. Daarnaast krijgen we bijvoorbeeld door social media snel het idee dat ‘alles mogelijk is in je leven.’ En heel eerlijk: dat is niet zo. 

Voor jezelf kiezen is egoïstisch

Een egoïstisch iemand denkt alleen maar aan eigenbelang. En als je deel uit maakt van een samenleving (samen-leven) werkt het niet goed als iedereen als egoïst in het leven staat. Voor jezelf kiezen is niet op eigenbelang gericht. Het is wel gericht op het kiezen voor jouw gevoelens en waarden. En wanneer je dat doet kun je juist meer voor anderen betekenen en beter samen leven.

 

Wat kun je doen om beter je grenzen aan te geven?

 

  1. Erken in de eerste plaats dat je niet grenzeloos bent. Dat je grenzen hebt. Net zoals ieder ander mens
  2. Stel vast welke grenzen jij moeilijk bewaakt
  3. Stel vast in welke situaties dit het meeste voorkomt en bij welke mensen
  4. Krijg helder welke belemmerende factoren er bij jou voor zorgen dat je moeilijk je grenzen bewaakt
  5. Ga na of je zelf grenzeloos wilt zijn (alles-kunner) of dat je het idee hebt egoïstisch te zijn als je grenzen aangeeft
  6. Leer de signalen van je grenzen te herkennen. Je lichaam geeft altijd aan wanneer grenzen in het gedrang komen.
  7. Bewaken van je grenzen. Geef aan wat je wel of niet wilt. Zeg vaker Nee en leer je behoeften te uiten.

Daarvoor is nodig

  • Innerlijke rust en bewustwording
  • Vast stellen wat in jouw leven het meest waardevol is
  • Leren uiten van je behoeften en ‘nee’ zeggen
  • Leren hoe het is om de regie over je leven te nemen en te behouden en hoe je met vertrouwen eigen keuzes maakt

 

Laat me weten wat jou grootste uitdaging is met betrekking tot jouw grenzen

Dat doe je door hieronder een reactie achter te laten.

Of je stuurt me een mail en neem ik contact met je op om te kijken hoe ik je kan helpen.

Klik hier om mij een mail te sturen