Hoe je werkdruk kunt verminderen | 5 redenen om je grenzen aan te geven

Hoe je werkdruk kunt verminderen

Herken je dit? Je hebt al vaker aangegeven dat je het véél te druk hebt, maar toch komt er steeds meer werk op jouw bordje terecht. De tijd tikt voorbij en jij bent bezig alle ballen hoog te houden. Als dit zo doorgaat is de kans groot dat je op een bepaald moment over je eigen grenzen heen gaat. Het gevolg daarvan kan werkstress, overspannenheid of een burn-out zijn. In dit artikel leg ik je uit hoe je werkdruk kunt verminderen en geef ik je 5 redenen om je grenzen aan te leren geven.

 

Burn-out beroepsziekte nr. 1 in Nederland

Nederland telt elk jaar meer dan 1 miljoen meldingen van werknemers met burn-out klachten. Ondanks alle media aandacht blijft dit jaarlijks toenemen. Hier is niet één specifieke oorzaak voor te benoemen. Het gaat namelijk om een combinatie van meerdere factoren die ervoor zorgen dat men door aanhoudende spanning en stress uiteindelijk in een burn-out terecht komt.

Één van die factoren is ‘onvoldoende persoonlijke grenzen aangeven’. Mensen die in een burn-out terecht komen zijn een hele lange periode (soms zelfs jaren) over hun grenzen heen gegaan. Veelal herkent men de stressklachten niet, of worden de klachten genegeerd waardoor men maar blijft doorgaan en doorgaan.

Om de volgende redenen is het noodzakelijk dat je tijdig je grenzen aan geeft:

1. Voor je het weet cijfer je gezelf weg

Als je telkens ‘ja’ zegt tegen verzoeken van een ander (die niet bijdragen aan jouw doelen, geluk of gezondheid), zeg je eigenlijk ‘nee’ tegen jezelf en wat voor jou van belang of van waarde is.

Draai het om. Zeg ‘ja’ tegen jezelf, jouw welzijn en wat jij belangrijk vindt.  En zeg eens vaker ‘nee’ tegen alles wat daar niet direct of indirect aan bijdraagt.

hoe-je-werkdruk-kunt-verminderen-5-redenen-om-je-grenzen-aan-te-geven-min

2. Je werk-privé balans verslechtert

In geval van hoge werkdruk zie je dat mensen gaan overwerken om al het werk gedaan te krijgen, wat niet in de ‘normaal afgesproken’ werktijd lukt. Één keer overwerken is niet zo’n punt. Maar wanneer je voor jezelf geen grenzen stelt kom je al snel in de vicieuze cirkel terecht van structureel overwerken. En dan gaan jouw andere levensgebieden er onder lijden.

Zoals je kinderen thuis, je relatie of je sociale contacten.

Werk is één van de vele aandachtsgebieden waar je leven uit bestaat, maar zeker niet het enige.

3. Gevoel van ontevredenheid neemt toe

Als je geen grenzen stelt en niet duidelijk jezelf en jouw belangrijke doelen in het leven centraal stelt, ga je je steeds meer ontevreden voelen.

Het gevoel dat er nog dingen ‘moeten’ neemt alleen maar toe. Vanuit ontevredenheid gaan andere emoties spelen. En meestal zijn dit geen positieve. Voordat je het weet heb je langdurige emotionele klachten en gaat het van kwaad tot erger.

4. Altijd maar blijven doorgaan

We leven in een maatschappij dat we steeds ‘een tandje harder moeten’, steeds meer willen bereiken en alsmaar blijven doorgaan.
Op zich geen slechte eigenschappen, op z’n tijd goed inzetbaar als je moet presteren. Maar de accu raakt op een gegeven moment leeg, als alles alleen maar ‘meer, meer, meer’ moet.

Waar je veel geeft moet je ook ergens weer opladen. Wanneer je blijft door razen ben je dus je accu aan te leeg trekken.

5. Stressklachten verergeren

Als je stressklachten ervaart, zijn dit de signalen van jouw leeg rakende accu. Door hier geen gehoor aan te geven ga je merken dat de klachten op een sluipende manier steeds meer zullen verergeren. Dit heeft een slecht effect op persoonlijke veerkracht. En wanneer je persoonlijk veerkracht laag is ervaar je de (werk)druk nog heftiger dan het eigenlijk is en zul je nog meer stress ervaren. Hee, daar is die viceuze cirkel weer!

Help, ik heb moeite met grenzen aangeven, wat kan ik nu het beste doen?

 

Herken jij je in de punten die in dit artikel zijn beschreven en wil je weten welke stap je nu het beste kunt zetten?
Of wil je naar aanleiding van dit artikel meer informatie over stress of burn-out klachten?

Neem dan gerust contact op, ik help je graag verder.