5 oorzaken voor burn-out in het onderwijs
CCT logo 2023 2

5 oorzaken voor burn-out in het onderwijs

5 oorzaken voor burn-out in het onderwijs

Het is al jaren bekend: het aantal burn-out gevallen in het onderwijs is ontzettend hoog. Meer dan 20% van de leerkrachten heeft te maken met burn-out klachten (volgens onderzoek van CBS en TNO). Wat zijn eigenlijk de redenen oorzaken voor burn-out in het onderwijs? In dit artikel bespreek ik 5 oorzaken voor burn-out in het onderwijs.

Stijgende lijn

Het onderwijs loopt als bedrijfssector al jaren aan kop, als het gaat om het percentage werknemers met burn-out klachten.

Als je kijkt naar de overige sectoren in het bedrijfsleven in Nederland, dan zie je dat het totale gemiddelde een stuk lager ligt: namelijk rond de 14% (1 op de 7 werknemers).

Wat opvallend is, is dat in de groep van jonge onderwijzers (leeftijd 25 jaar-35 jaar) de burn-out klachten het meeste voorkomen. Op de tweede plaats komt de groep die al langer dan 20 jaar voor de klas staat (55 jaar- 65 jaar).

Oorzaken voor burn-out in het onderwijs

Personeel in het onderwijs is overigens erg tevreden over hun vak. Maar de baan valt ze steeds zwaarder.

” Het is een mooi, maar zwaar beroep. “

Oorzaken va

1. Hoge werkdruk

  • In het onderwijs moet er steeds meer gedaan worden in minder tijd of met minder mensen. Dit zorgt ervoor dat de werkdruk als erg hoog wordt ervaren.
  • De klassen worden op veel scholen steeds groter.
  • Sinds 2014 is ook het passend onderwijs ingevoerd. Kinderen die speciaal begeleid moeten worden, komen in het regulier onderwijs terecht.
  • Er wordt vaak gedacht dat leerkrachten lekker veel (school)vakantie hebben. Wat men niet weet is dat er in die vakanties doorgewerkt wordt.
  • Omdat de werkdruk zo hoog is, nemen weinig leraren voldoende pauzes.

2. Oorzaken voor burn-out in het onderwijs: veel structureel overwerk

  • Oorzaken voor burn-out in het onderwijs. Het takenpakket van de leraren is in de loop van de jaren erg uitgebreid. Het lesgeven zelf geeft veel voldoening, maar alle taken erom heen zorgen ervoor dat een baan als onderwijzer, docent of leraar steeds zwaarder wordt ervaren.
  • Uit onderzoek blijkt dat personeel in het onderwijs minimaal 6 uren per week (onbetaald) overwerk nodig heeft om het werk gedaan te krijgen.

3. Oorzaken voor burn-out in het onderwijs: toenemende administratieve taken

Ook worden er nieuwere eisen gesteld aan leerkrachten.

Er komen naast het vak ‘lesgeven’ steeds meer administratieve taken bij. Het gaat dan om bijvoorbeeld het bijhouden of maken van:

  • volgsystemen
  • evaluaties
  • sociaalemotionele vragenlijsten
  • en toets mappen

4. Emotioneel en intensief werk

  • Lesgeven is een contactberoep. Leraren, docenten en onderwijzers hebben dus intensief contact met de leerlingen of studenten.

    ‘ Doordat leraren erg betrokken zijn bij hun werk maakt dit het werk emotioneel intensief. ‘

  • Leraren komen veel in aanraking met ongewenst gedrag. Vaak in de vorm van pesten of agressie.
  • Ook zijn de ouders veeleisender geworden naar de leerkrachten toe.
  • De opvoedende rol van leerkrachten is ook toegenomen omdat ouders het drukker krijgen.

5. Weinig ondersteuning vanuit school en directie

Uit onderzoek is gebleken dat leerkrachten weinig begeleiding of steun ervaren vanuit de school of de schooldirectie. Dit zijn zeker oorzaken voor burn-out in het onderwijs.

Het gaat dan om de volgende veel voorkomende thema’s:

  • Er is gebrek aan ontwikkeling en doorgroeimogelijkheden (vinden vooral jonger docenten) binnen het Onderwijs
  • Begeleiding na de opleiding is nihil. Veel leraren zijn het er over eens: de verschillende beroepsopleidingen bieden onvoldoende voorbereiding op het vak, voor startende docenten.
  • Initiatieven (van de docenten zelf) tot verbeteringen in het werk worden niet gesteund door de directie.
  • Wanneer  werkdruk bespreekbaar is gemaakt met de leidinggevenden, wordt er aan de situatie weinig gedaan.

Leerkrachten voelen zich door bovenstaande punten niet serieus genomen of slecht gesteund. Wat veelal resulteert in het door blijven werken op dezelfde manier, totdat het te laat is.

Werk jij in het onderwijs en heb je last van werkdruk of stress?

Herken jij je in de 5 oorzaken voor burn-out in het onderwijs die in dit artikel zijn beschreven en wil je weten welke stap je nu het beste kunt zetten?
Of wil je naar aanleiding van dit artikel meer informatie over hoe je beter kunt omgaan met stress of burn-out klachten?

Neem dan gerust contact op, ik help je graag verder.

2 reacties op “5 oorzaken voor burn-out in het onderwijs”

  1. Ik heb jaren met stressgevoelens in het onderwijs gewerkt. Uiteindelijk werd ik afgekeurd, met moeite en ben daarna heel ziek geworden: darmkanker en een hersenbloeding. Het kwam ook door een prestatiegerichte school deur en mijn perfectionistische instelling. Nog dagelijks heb ik veel last van mijn ziektes en stressverleden.

  2. Ik heb jaren met stressgevoelens in het onderwijs gewerkt. Uiteindelijk werd ik afgekeurd, met moeite en ben daarna heel ziek geworden: darmkanker en een hersenbloeding. Het kwam ook door een prestatiegerichte school deur en mijn perfectionistische instelling. Nog dagelijks heb ik veel last van mijn ziektes en stressverleden. Ooit heb ik dit getwitterd op de site van mijn verschrikkelijke school

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Je bent er bijna!

Waar mag ik de checklist naartoe sturen?
Conciencia Coaching draait op SYS Platform SYS Platform - Platform voor Coaches & Opleiders