Honger bij stress | niet altijd behoefte aan voeding

Honger bij stress

Je kent het waarschijnlijk wel: je hebt een belangrijke toets of examen voor te bereiden en dan is er niks lekkerders dan een snack bij de hand te hebben. Maar voor je het weet is die zak chips helemaal leeg of die reep chocolade is ‘plotseling verdwenen’. Dit artikel gaat over honger bij stress.

 

Vervolgens als je lekker hebt gesnackt, krijg je een klein beetje een schuldgevoel en praat dit dan direct goed door tegen jezelf te zeggen ‘Ik had zo’n trek, het mag best een keer’.

 

En daar zit het ‘m in: Had je trek of had je echt honger? Het is belangrijk om dit te onderscheiden. Als je namelijk geen honger had, dan had je naar alle waarschijnlijkheid behoefte aan iets anders. En geen behoefte aan voedsel. Het kan zo zijn dat je andere behoefte niet werd vervuld.

 

Verschillende soorten honger

Als je op internet zoekt naar verschillende soorten honger kom je voor elke zintuig of orgaan wel een variant van honger tegen. Bijvoorbeeld: hoofdhonger, harthonger, oorhonger, noem maar op. Let goed op bij honger bij stress want het is niet altijd voeding waar je behoefte aan hebt

In dit artikel beschrijf ik 3 soorten honger: Buik-honger, Smaak-honger en Emotie-honger.

Honger-bij-stress2-conciencia-coaching.nl-min

Buik-honger

]Je lichaam heeft brandstof nodig, want je ‘motor’ moet blijven draaien Dit is een basaal mechanisme wat je nodig hebt om in leven te blijven. Je krijgt 3 tot 5 keer per dag een signaal om  ‘brandstof bij te tanken voor je motor’.

 

Wat kun je het beste doen?
Eet geen snoep of snacks, maar neem volwaardige voedingsstoffen tot je zoals bijvoorbeeld:

  • groente en fruit

  • puur en onbewerkt voedsel

  • magere eiwitten zoals kip, vis of noten

  • Smaak-honger

Deze ‘honger’ is verbonden met bepaalde situaties en ervaringen.

Je komt bij een tankstation en opeens krijg je trek in een colaatje of een ijsje. Of als je naar de film gaat wil je daar popcorn bij. Herken je deze momenten?. Dit is niet het signaal om brandstof bij te tanken.

 

Wat kun je het beste doen?

Je kunt het beste toegeven aan die smaakbehoeften. Ze zijn vaak sterk verankerd in je leven en moeilijk te doorbreken. Als je lichaam niet dagelijks de smaken zoet, zuur, zout, bitter, scherp of wrang krijgt, zal het erom blijven vragen.

 

Je kunt bijvoorbeeld maar een heel klein stukje chocolade nemen, daar heel lang over doen en echt bij de smaak stil staan en er intens van genieten. Het verlangen van de smaak wordt dan gestild.

 

 

Emotie-honger

Van jongs af aan worden we ‘beloond’ met voeding. Als een baby huilt krijgt deze borstvoeding. Kinderen krijgen vaak, om het huilen te stoppen een snoepje. En zo ontstaat er met de jaren een diepgeworteld patroon.

 

Tijdens een lange werkdag heb je heel veel van jezelf gegeven en heb je het gevoel dat je je zelf iets mag gunnen. Het gevoel van leegte wil je vullen met bijvoorbeeld iets zoets of hartigs. Maar wat heb je eigenlijk echt nodig?

Hoogstwaarschijnlijk een ‘herstelmoment’: even tijd voor je zelf.

 

Ook gevoelens van eenzaamheid roepen ‘drang naar snacken’ op. Je verbonden voelen met een familielid of vriend, is wat je op dat moment misschien echt nodig hebt.

Honger-bij-stress3-conciencia-coaching.nl-min

 

Wat kun je het beste doen?

Denk dus na wanneer je een koekje in je mond stopt. ‘Heb ik dit wel nodig op dit moment? Of heb ik behoefte aan beweging? Of aan een goed gesprek met iemand die ik lang niet heb gezien?’

 

Bij stress merk je vaak dat er iets in je eetpatroon verandert. Dat kan ook betekenen dat je meer of minder honger hebt.
Let goed op wat je eet want je kunt stress verminderen door op je voeding te letten.

 

Help, ik heb steeds honger tijdens stressvolle situaties , wat kan ik eraan doen?

Herken jij je in de punten die in dit artikel zijn beschreven en wil je weten welke stap je nu het beste kunt zetten?
Of wil je naar aanleiding van dit artikel meer informatie over stress of burn-out klachten?

Neem dan gerust contact op, ik help je graag verder.