Hulp vragen bij burnout stress en overspannenheid | Hoe doe je dat?

Hulp vragen bij burnout overspannenheid en stress , hoe doe je dat?

Als je vastzit of je komt ergens niet uit, dan weet je dat je het beste om hulp kunt vragen. Maar zo gemakkelijk is dat voor veel mensen niet. Hoe kun je hulp vragen bij burnout stress en overspannenheid.

Onlangs betrapte ik mijzelf erop dat ik ook te weinig om hulp vraag als ik het moeilijk heb. Ik sprak vorige week met mijn eigen coach omdat ik al een tijdje tegen iets aanliep en begon dat te irriteren.

Toen ik hem sprak en hem mijn probleem voorschotelde, stelde hij 2 vragen die mij aan het denken zetten en ik was weer ‘back on track’. Vervolgens vroeg hij mij waarom ik niet eerder contact opnam om met hem te ‘sparren’. Het bleef stil aan mijn kant van de telefoon. Daar had ik geen antwoord op.

Het zette mij direct aan het denken: ‘Eerder aan de bel trekken, zorgt er natuurlijk ook voor dat ik eerder ruimte krijg om weer door te kunnen pakken.’ Zo simpel kan het soms zijn; daar waar jij het moeilijk maakt voor jezelf, kan een ander je binnen een paar seconden helderheid brengen.

 

Waarom is hulp vragen zo lastig

Hulp vragen is lastig. Maar hulp vragen bij burnout stress en overspannenheid is nog lastiger.

Voor iedereen speelt er iets anders maar hieronder vind je de meest voorkomende redenen waarom je waarschijnlijkheid geen hulp durft te vragen

  • Niet afhankelijk willen zijn van anderen
  • Alles zelf willen oplossen
  • Denken dat jij de enige bent die een oplossing weet
  • Niet lastig willen zijn
  • Je schuldig voelen als je op iemand een beroep doet

En daaronder zit altijd angst, in welke variant dan ook:

  • Angst om zwak over te komen
  • Angst om te falen
  • Angst om je kwetsbaar op te stellen
  • Angst voor wat anderen van je vinden

Als je hulp vraagt moet je iets ‘loslaten’. Je moet in ieder geval idee loslaten dat je het probleem in je eentje kunt oplossen. En dan.

Angst om hulp te vragen heeft te maken met de angst voor het verliezen van controle.

Bij mensen die in een burn-out of overspannenheid zijn terecht gekomen dan spelen de volgende overtuigingen ook nog eens extra mee:

  • Perfectionisme
  • Geen grenzen stelle (bijv. aan eigen kunnen)
  • Schaamte
  • Altijd maar door willen gaan
  • Angst om niet gewaardeerd te worden door anderen

 

 

 

Valkuilen en gevolgen van te laat om hulp vragen

In eerste instantie denk je als je een probleem hebt : ‘Ik kan het wel alleen af’ of ‘Ik wil niet dat anderen zich met mijn zaken bemoeien.’

Zelf problemen oplossen verhoogt je gevoel van zelfstandigheid en onafhankelijkheid. Maar je kunt niet alles alleen doen. Als je vast zit en structureel je problemen zelf wilt oplossen, maak je kans op:

  • Overbelasting. De druk van alles waar je mee bezig bent wordt te hoog en alles wordt je te veel
  • Een gevoel van eenzaamheid. Je raakt steeds minder verbonden met anderen
  • Een gevoel van wanhoop en hulpeloosheid
  • Overspannenheid of burn-out

Wat levert tijdig hulp vragen jou op?

 

Hoe-kun-je-hulp-vragen-bij-burnout-overspannenheid-en-stress2-conciencia-coaching.nl-min

  • Door tijdig hulp te vragen voorkom je dat je in bovenstaande valkuilen terecht komt.
  • Je kunt sneller in actie komen en sneller je problemen oplossen
  • Je vergroot je gevoel van verbondenheid met anderen.
  • Je kunt een burn-out voorkomen.

 

Hoe vraag ik op tijd om hulp?

 

Erken het probleem. Het begint met de bewustwording en het zelf inzien dat je hulp nodig hebt. Bepaal, voor jezelf, waar je op vast loopt.

Bepaal wie jou kan helpen. Als je weet waar je problemen mee hebt, kun je nagaan wie er in jouw naaste omgeving jou daarbij kan helpen.

Vertel je probleem Als je eenmaal weet wie je kan helpen, vertel deze persoon dan concreet waar je mee zit en dat je hulp nodig hebt

Bepaal de soort hulp.Vertel de ander precies wat je als ondersteuning van hem of haar verwacht. Een adviesmeedenken of gewoon een luisterend oor.

Maak duidelijke afspraken als de ander jou wilt helpen.

Toon altijd je waardering. Als de ander jou heeft geholpen, bedank dan voor de tijd en energie en geef bijvoorbeeld een kleine attentieof bloemetje.

 

Ik heb hulp nodig maar durf het niet te vragen, wat kan ik nu het beste doen?

Herken jij je in de punten die in dit artikel zijn beschreven en wil je weten welke stap je nu het beste kunt zetten?
Of wil je naar aanleiding van dit artikel meer informatie over stress of burn-out klachten?

Neem dan gerust contact op, ik help je graag verder.