Wat als je TOP medewerker een 'TOB' medewerker wordt
CCT logo 2023 2

Wat te doen als je TOP medewerker een ‘TOB’ medewerker wordt

 

Wat te doen als jouw top medewerker een ‘TOB’ medewerker wordt?

Als leidinggevende droom je van een top team met alleen maar gemotiveerde mensen. Het liefst is het een zelfsturend team dat initiatief toont en verantwoording neemt, zodat jij als manager minder hoeft te sturen en te corrigeren. Gemotiveerde medewerkers zijn belangrijk voor jou en voor de organisatie omdat:
  • zij graag goede kwaliteit willen leveren
  • zij uit zichzelf extra inspanning leveren als dit nodig is.
  • zij minder begeleiding en leiding nodig hebben
  • zij zorgen voor een goede werksfeer en kunnen hun enthousiasme overbrengen op andere collega’s
  • zij prettiger omgaan met klanten

Van demotivatie naar een burn-out

Stel je eens voor, jij hebt een top-medewerker in je team. Maar plotseling merk je dat de prestaties en resultaten steeds meer achter blijven. De medewerker is steeds minder betrokken bij zijn of haar werk. Op een gegeven moment vraag je jezelf af waar die energieke topper is gebleven, waar je altijd op kon bouwen? Dan is het tijd dat de alarmbellen gaan rinkelen, want het lijkt erop dat er sprake is van (tijdelijke) demotivatie. En wist je dat als je niet tijdig ingrijpt, demotivatie kan leiden tot verzuim of tot het langdurig uitvallen van de medewerker? Geleidelijk zie je jouw ‘A-speler’ van demotivatie naar een burn-out afglijden, om uiteindelijk op de reservebank plaats te nemen.

Factoren waardoor een medewerker gedemotiveerd kan raken

Veranderingen in de werkomgeving of in de privé-sfeer kunnen iemand doen ‘wankelen’. Als het om de werkomgeving gaat denk dan aan veranderingen o.a. in:
  • de fysieke werkplek
  • de omgang met collega’s
  • het vertrouwen op het werk
  • de communicatie (binnen de afdeling, met leidinggevende en binnen de gehele organisatie)
  • waardering
  • uitdaging
Bij veranderingen in de privé situatie moet je o.a. denken aan:
  • Zingeving
    • Wat wil ik het allerliefste doen en doe ik dit eigenlijk wel?
  • Gezin en relatie
    • scheiding
    • zorgen voor een ziek gezinslid
  • Sociale contacten, familie en vrienden
  • Persoonlijke ontwikkeling en groei
  • Financiën
    • Schulden
  • Gezondheid

Werk vs Privé

Denk als leidinggevende niet te snel: ‘Privé omstandigheden? Daar hebben wij als werkgever toch geen invloed op? Hoezo moeten we ons daar iets van aantrekken? De laatste jaren is naar boven gekomen dat het combineren van werk en privé in het dagelijks leven een steeds groter wordende oorzaak van stress en burn-out is. Het is ook logisch dat iemand die thuis problemen heeft, moeite zal hebben om zijn aandacht er bij te houden op het werk. En dat kan grote gevolgen hebben. Voor de medewerker zelf, maar zeker ook voor jou als leidinggevende. Als je niet tijdig ingrijpt.

Tijdig ingrijpen = tijdig signaleren

Om te kunnen ingrijpen moet je de signalen kunnen herkennen. Wanneer iemand gedemotiveerd raakt kun je dat terugzien in het gedrag wat hij of zij vertoont. Zorg ervoor dat je sensoren afgaan als je merkt dat jouw medewerker:
  • Minder open communiceert
  • Minder bereid is om iets extra’s te doen
  • Geprikkeld is in de omgang
  • Zich afzondert
  • Negatief reageert op verschillende soorten verandering
  • Steeds meer gaat klagen
  • Op de klok werkt’, of erger; te laat komt en het liefst ook nog eens eerder stopt met werken
  • Zich sneller en vaker ziek meldt

Breng het veranderde gedrag ter sprake

Na herkenning is de volgende stap: in gesprek gaan met de medewerker.
  • Maak het veranderd gedrag op een veilige manier bespreekbaar
  • Benoem objectief , zonder te verwijten en zonder te oordelen wat jou is opgevallen
  • Toon betrokkenheid en vraag naar hoe het met de medewerker gaat. Op het werk. Én privé.
  • Houd er rekening mee dat schaamte en angst (voor bijv. baan behoud) een grote rol kunnen spelen bij je medewerker
  • Push niet, maar geef voldoende ruimte zodat er open gecommuniceerd blijft worden
Als leidinggevende dien je ‘feeling’ te houden bij de werk-privé balans van jouw medewerkers. Omdat dit een indicator is van hoe een medewerker in zijn of haar vel zit. Door juist geïnteresseerd te zijn in het privé-leven van jouw mensen kun je hun betrokkenheid positief beïnvloeden. En dat maakt de kans weer kleiner dat je ‘A-speler’ op de reservebank komt te zitten. Hoe blijf  jij als leidinggevende  betrokken bij de werk – privé balans van jouw medewerkers? Ik ben benieuwd naar jouw reactie hieronder.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Je bent er bijna!

Waar mag ik de checklist naartoe sturen?
Conciencia Coaching draait op SYS Platform SYS Platform - Platform voor Coaches & Opleiders