8 eigenschappen die stressverhogend werken

8 eigenschappen die stressverhogend werken.

Stressklachten of signalen waarschuwen ons dat de spanning te hoog oploopt. Voor de meeste mensen komt stress voort uit een negatieve ervaring. Maar ook positieve ervaringen zoals huwelijk, zwangerschap, verliefdheid of uitkijken naar een spannende wedstrijd die je gaat spelen, kunnen stress veroorzakend zijn.

Hoe wij reageren op stress verschilt per persoon. Bepaalde persoonlijke eigenschappen, onze houding en hoe wij in het leven staan spelen hier een grote rol in. Een ‘stresspersoonlijkheid’ is iemand die gemakkelijk stress bij zichzelf opwekt.

Maar hoe kun je een stresspersoonlijkheid herkennen? Hieronder een aantal eigenschappen die bij een dergelijke persoonlijkheid passen.

 

1. De hele dag volplannen

Een stresspersoonlijkheid heeft de neiging om de hele dag vol te plannen en een strak schema aan te houden. Bepalend is de angst om achter te raken op de planning en taken over het hoofd te zien.

 

2. Multitasken

Efficiënt willen zijn omdat er veel te doen is in te weinig tijd. Meerdere dingen tegelijk willen doen lijkt op zo’n moment efficiënt, maar is het ook effectief? Mensen kunnen zich maar op 1 ding tegelijk focussen. En ‘wie op twee hazen jaagt, zal er geen een vangen.’

 

3. ‘Groot verlangen naar bevestiging’

Erg gestreste mensen snakken naar waardering en willen horen hoe goed ze het doen. Wat zou er gebeuren als ‘het schouderklopje’ voor een langere tijd uitblijft? Inderdaad, (nog meer)stress…

 

4. Extreem toegewijd zijn

Overdreven toegewijd zijn, kan veel druk veroorzaken. Er wordt gestreefd naar het waarmaken van (onrealistische) verwachtingen zoals ‘altijd de beste te willen zijn’, ‘hele strakke deadlines willen halen’ en ‘nooit te laat mogen komen’.

 

5. Grote behoefte om altijd te moeten winnen

Alles draait hierbij om ‘de beste te zijn’ en om de top behalen. Maar onthoud dat er altijd iemand beter is. De behoefte om altijd de beste te zijn zorgt ook voor het vergeten van ‘lol hebben’ en ‘speelsheid’ in het leven

 

6. Alles perfect willen doen

Als je alles altijd perfect wilt doen dan ben je een perfectionist.  Je kunt nooit iets afronden omdat het nooit goed genoeg is. Aan de andere kant zul je ook nooit ergens aan beginnen omdat er allerlei voorwaarden eerst helemaal perfect moeten zijn, alvorens je begint.

Perfectionisme gaat vaak gepaard met ‘de  controle niet willen loslaten’, onzekerheid en faalangst.

 

7. Altijd moeten overwerken

Denken dat je onmisbaar bent, zeker in combinatie met ‘super toewijding’, zorgt ervoor dat je al snel in je eigen tijd aan het werk bent en je schuldig gaat voelen om te ontspannen. Door blijven werken in het weekend en de avonduren.

 

8. Niet meer kunnen ontspannen

Dit gebeurt vanuit de angst dat achterstallig werk maar niet af komt of wat er doordeweeks is blijven liggen. Door niet te ontspannen los je niets op. Er kan dan beter gekeken worden naar de oorzaak van het achterstallig werk: mogelijk gebrek aan goede planning of goed (time)management.

 

 

Help, ik heb last van stressklachten, wat kan ik nu doen?

Herken jij je in de punten die in dit artikel zijn beschreven en wil je meer informatie over welke stap je nu het beste kunt zetten om daar verandering in aan te brengen?

Neem dan gerust contact op, ik help je graag verder.