5 nadelen van perfectionisme en 5 tips hoe je daar mee om gaat

5 nadelen van perfectionisme

Iedereen zet zich graag 100% in om een goed resultaat te behalen. De behoefte om het beste uit onszelf te halen en iets zo goed mogelijk te willen doen inspireert en motiveert. Het zorgt ervoor dat we trots kunnen zijn op onszelf. Maar wat als je het gevoel hebt dat het nooit goed genoeg is? De kans is groot dat je dan naar perfectie streeft. Je bent dan nooit tevreden. Perfectionisme kan een grote valkuil en een stressverhogende eigenschap zijn waardoor je je doelen niet behaalt.

Altijd gedacht dat perfectionisme een goede motivator is?

Lees dan onderstaande 5 nadelen van perfectionisme.

1. Perfectionisme staat groei in de weg

Perfectionisme heeft niets te maken met groei, verbetering of gezond presteren. Het heeft te maken met de overtuiging dat als we alles perfect doen, als we er perfect uitzien en als we perfect leven, we afkeuring van anderen en schaamte voor fouten maken kunnen voorkomen. Gezonde inspanning is gericht op jezelf: ‘ Hoe kan ik verbeteren?’. Perfectionisme is gericht op wat de ander vindt: ‘ Zullen ze me goed genoeg vinden?’

2. Perfectionisme is gebaseerd op angst.

We zijn bang dat als we IETS niet goed genoeg ‘doen’, WIJ niet genoeg zullen ‘zijn’. Vaak hebben we de angst om de controle te verliezen of angst om te falen. Stel je dan de vraag: ‘ Hoeveel controle heb ik daadwerkelijk ergens over?

Als je uit perfectie handelt handel je vanuit angst om controle kwijt te raken en handel je niet vanuit je hart.

3. Perfectionisme werkt uitstel gedrag in de hand.

Omdat we vinden dat we geen fouten mogen maken, komen we moeilijker in actie. De ‘pijn’ dat we iets niet perfect kunnen uitvoeren, stellen we het liefst uit. In het ergste geval beginnen we helemaal nergens meer aan om de pijn maar te vermijden.

4. Perfectionisme houdt je in je comfort zone

Dit lijkt op het eerste gezicht geen nadeel. Maar laten we eens verder kijken. Net zoals je in deze lijst bij punt 1 kunt lezen: perfectionisme staat groei in de weg. We dragen perfectionisme met ons mee als een heel zwaar schild dat we nodig hebben om ons te beschermen tegen ‘falen’. Want wat zullen anderen van ons vinden als we een fout hebben gemaakt? Maar als je zelfbescherming erop is ingesteld om alles binnen je comfort zone te houden, dan werkt perfectionisme in je nadeel omdat groei plaatsvindt wanneer je buiten je comfort zone begeeft.

We dragen perfectionisme met ons mee als een heel zwaar schild

5. Perfectionisme is onrealistisch

Simpelweg omdat perfectie niet bestaat. Het najagen van perfectie is hetzelfde als streven naar een onhaalbaar doel. Het heeft te maken met hoe wij gezien willen worden: namelijk perfect. Maar we hebben totaal geen invloed op hoe anderen ons zien.

Hoe kun je beter met perfectionisme omgaan?

Perfectionisme is een beperkende overtuiging die wij in ons hoofd hebben zitten. Vaak zeggen we tegen onszelf dat we pas tevreden en gelukkig mogen zijn als we onze (onhaalbare) perfecte doelen hebben behaald. We stellen onbewust gevoelens van geluk en tevredenheid uit.

1. Probeer flexibeler te zijn

Alleen zwart of wit, bestaat niet:  er zijn 50 tinten grijs die daar tussenin zitten. Daarnaast zijn er altijd meerdere wegen die naar Rome leiden. Door krampachtig aan controle vast te houden beperk je jezelf in je flexibiliteit en creativiteit.

Er is bestaat niet alleen zwart of wit. Er zijn 50 tinten grijs die daar tussenin zitten

2. Accepteer jezelf

Wees tevreden met wie je bent en wat je doet. Durf kwetsbaar te zijn en durf authentiek te zijn. De mate waarin je iets perfect ‘doet’ zegt niets over wie je ‘bent’. Accepteer het als iets niet perfect gaat en zie het als een les voor de volgende keer.

Durf kwetsbaar en durf authentiek te zijn

3. Fouten maken moet!

Succes is niet haalbaar zonder dat je jezelf hebt toegestaan fouten te mogen maken. Zonder falen bestaat er geen succes. En iets fout doen heeft niets te maken met wie jij als persoon bent. Als je fouten maakt leer je. Geniet van het leerproces en omarm dit.

Zonder falen bestaat er geen succes

4. Wees niet te streng voor jezelf Te hoge verwachtingen hebben voor jezelf, zorgt ervoor dat je snel onhaalbare doelen na gaat streven. Stel je verwachtingen daarom naar beneden bij. Maak kleinere doelen die je gemakkelijker en sneller kunt bereiken.

Door heel veel kleine doelen te realiseren kom je uiteindelijk ook bij je grotere einddoel

5. Laat los

Probeer te relativeren door de volgende vragen te stellen:

  • Wat heeft perfectionisme mij tot nu toe gekost?
  • Wat zou het mij opleveren als ik perfectionisme kan loslaten?

Help, ik ben een échte perfectionist en heb last van stress, wat kan ik nu het beste doen?

Herken jij je in de punten die in dit artikel zijn beschreven en wil je meer informatie over welke stap je nu het beste kunt zetten om daar verandering in aan te brengen? Neem dan gerust contact op, ik help je graag verder.