Kun jij er ook oneindig lang over doen voordat je een besluit neemt? Piekeren over wat er mis kan gaan als je een verkeerde keuze maakt?
Omgaan met keuzestress is iets waar veel mensen moeite mee kunnen hebben. Lees in dit artikel 5 tips voor het beter omgaan met keuzestress.

Wat ik als coach vaak tegenkom, is dat keuzestress ontstaat omdat er een groot gat ligt tussen kiezen voor het perfecte plaatje en tevreden zijn met goed genoeg.

Ik las onlangs een artikel van Laura Vanderkam over de link tussen geluk en het maken van keuzes. Hierdoor werd ik bewuster van de relatie tussen perfectionisme en keuzestress en hoe je met keuzestress kunt leren omgaan.

Deze inzichten wil ik graag met je delen.

‘Maximizers’ vs ‘Satisficers’

Er zijn mensen die altijd blijven doorzoeken naar de best mogelijke optie. Deze personen worden ook wel Maximizers genoemd.

Daarnaast heb je mensen die tevreden zijn met simpelweg een oplossing voor bijvoorbeeld een probleem dat ze hebben. Dit zijn Satisficers.

Het uitgangspunt dat Maximizers hebben, lijkt ergens heel logisch: je wilt altijd de beste keuze maken, zodat je achteraf geen spijt krijgt. Toch?

Uit een onderzoek van het Swarthmore College in Californië is echter gebleken dat Satisficers gelukkiger in het leven staan dan Maximers.

Vergelijken met anderen

Sociale vergelijking is onvermijdelijk als je altijd op zoek bent naar de beste optie.

Maximizers zijn geneigd zich te meten aan wat anderen hebben gepresteerd, bezitten of hebben bereikt. Door niet stil te staan bij wat ze al hebben bereikt, sluimert er een vorm van ontevredenheid.

Als je bijvoorbeeld op zoek gaat naar de beste baan, met het beste salaris en de beste secundaire voorwaarden, zul je altijd blijven zoeken. Er blijft een mate van ontevredenheid hangen.

Kun je als Maximizer leren om meer als een Satisficer te worden?

Dat kan zeker! Hierbij geef ik 5 tips om je op weg te helpen.

1. Wees praktisch

Er bestaat geen beste optie. Net zoals dat er geen perfectie bestaat.

  • Focus niet op de beste optie, maar kies voor iets wat werkt of  wat jouw probleem oplost.
  • Zorg ervoor dat je weet wat je wilt en aan welke randvoorwaarden en criteria er moet worden voldaan.
  • Kies vervolgens voor datgene wat aan jouw lijstje van criteria voldoet.

Er is namelijk altijd een betere optie als je niet voor jezelf helder hebt aan welke voorwaarden iets moet voldoen.

2. Connect met je interne Satisficer

Niemand is in alles 100% een volledige Maximizer. Diep van binnen schuilt in iedereen een ‘klein Satisficertje’.

Zo kun je op zoek zijn naar de beste, mooiste en snelste sportauto, maar als je in de de supermarkt moet kiezen voor het eerste de beste toiletpapier omdat die toevallig in de uitverkoop is en je dat dringend nodig hebt, dan is je keuze binnen een paar seconden gemaakt!

Je hoeft als Maximizer dus niet een nieuwe vaardigheid te leren. Maak contact met wat je onbewust al weet en van nature al vaker doet.

3. Verander je referentiekader

Als je geneigd bent steeds te vergelijken met mensen die het beter hebben dan jij, zul je ontevreden blijven. Als je er bewust van wordt dat er genoeg mensen zijn die het ‘ minder goed’ hebben dan jij, dan zul je meer dankbaarheid en tevredenheid kunnen ervaren.

Onthou dat ‘beter dan’ of ‘minder goed dan’ altijd subjectieve en contextgebonden indicatoren zijn.

4. Delegeer het kiezen

Kun je zelf geen keuze maken omdat je echt niet overtuigd bent dat iets de beste optie is?
Stel dan de opties waar je tussen twijfelt, voor aan een vriend of vriendin en vraag wat hij of zij zou kiezen. Leg je vervolgens bij zijn of haar keuze neer.

De kans is groot dat jij tevreden zult zijn over iets waar een vriend ook tevreden over is.

5. Win tijd door te kiezen

Door een dag of weekplanning te maken weet je (ongeveer) hoeveel tijd je wilt besteden aan bepaalde taken.
Als je het heel druk hebt op je werk en één van je taken is ‘het maken van een keuze’, kun je dus mooi tijd winnen door snel te beslissen!

  • Spreek met jezelf een tijd af waarbinnen je de keuze absoluut gemaakt wilt hebben.
  • Als de tijd voorbij is kies de optie die dan goed genoeg is.

Je zult merken dat als je eenmaal in deze flow van kiezen zit, jij jou minder opgejaagd of gestrest zult voelen, omdat je tijd en ruimte in jouw hoofd overhoudt en productiever bent.

 

Keuzes maken begint dus met te bepalen wat jij belangrijk vindt, en niet door te tobben of je de best mogelijke optie kiest. Door alsmaar te twijfelen aan je keuze omdat je bang bent spijt te krijgen, zul je ook geen tevredenheid ervaren.

Je zult juist wel tevreden zijn als je een keuze maakt die aan je criteria lijstje voldoet.

En als je tevreden bent, is dat uiteindelijk altijd de beste optie.

 

Vindt jij het ook lastig om keuzes maken? Stel je hierdoor veel acties uit en geeft dit je uiteindelijk stress? Ik ben benieuwd hoe jij hiermee omgaat. Laat een reactie achter