5 tips voor het beter omgaan met keuzestress

5 tips voor het beter omgaan met keuzestress

Kun jij er ook oneindig lang over doen voordat je een besluit neemt? Piekeren over wat er mis kan gaan als je een verkeerde keuze maakt? Omgaan met keuzestress is iets waar veel mensen moeite mee kunnen hebben. Lees in dit artikel 5 tips voor het beter omgaan met keuzestress.

5-tips-voor-het-omgaan-met-keuzestress-2-conciencia-coaching.nl-min

Keuzestress en perfectionisme

Wat ik als coach vaak tegenkom, is dat keuzestress ontstaat omdat er een groot gat ligt tussen kiezen voor het perfecte plaatje en tevreden zijn met goed genoeg.

Ik las onlangs een artikel van Laura Vanderkam over de link tussen geluk en het maken van keuzes. Hierdoor werd ik bewuster van de relatie tussen perfectionisme en keuzestress en hoe je met keuzestress kunt leren omgaan.

Deze inzichten wil ik graag met je delen.

 

‘Maximizers’ vs ‘Satisficers’

Er zijn mensen die altijd blijven doorzoeken naar de best mogelijke optie. Deze personen worden ook wel Maximizers genoemd.

Daarnaast heb je mensen die tevreden zijn met simpelweg een goede oplossing voor bijvoorbeeld een probleem dat ze hebben. Dit zijn Satisficers.

Het uitgangspunt dat Maximizers hebben, lijkt ergens heel logisch: je wilt altijd de beste keuze maken, zodat je achteraf geen spijt krijgt. Toch?

Uit een onderzoek van het Swarthmore College in Californië is echter gebleken dat Satisficers gelukkiger in het leven staan dan Maximers.

 

Vergelijken met anderen

Sociale vergelijking is onvermijdelijk als je altijd op zoek bent naar de beste optie.

Maximizers zijn geneigd zich te meten aan wat anderen hebben gepresteerd, bezitten of hebben bereikt. Door niet stil te staan bij wat ze al hebben bereikt, sluimert er een vorm van ontevredenheid.

Als je bijvoorbeeld op zoek gaat naar de beste baan, met het beste salaris en de beste secundaire voorwaarden, zul je altijd blijven zoeken. Er blijft een mate van ontevredenheid hangen.

Kun je stapsgewijs tot een goed keuze komen?
Dat kan zeker! Hierbij geef ik 5 tips om je op weg te helpen.

Tips voor het beter omgaan met keuzestress

1. Vraag jezelf af of jij de juiste persoon bent die moet kiezen

Misschien lijkt dit heel simpel en toch lopen veel mensen hierdoor onnodig vast in het maken van keuzes.
Voordat je stress ervaart omdat je niet kunt kiezen stel jezelf dan de volgende vraag:

‘Is dit iets waar IK een keuze in moet maken of kan de keuze beter door iemand anders gemaakt worden?’

Als je geneigd bent om je snel verantwoordelijk te voelen voor van alles en nog wat dan kan het zijn dat je je druk maakt over het maken van keuzes terwijl het misschien iemand anders zijn verantwoordelijkheid is en die persoon veel beter in staat kan zijn om te kiezen. Delegeer dan direct.

2. Vraag jezelf af of er überhaupt wel een keuze gemaakt moet worden  

Ook nu weer iets wat te gemakkelijk lijkt. Je zult versteld staan van hoe vaak ik tegenkom dat mensen zich druk maken over het maken van een keuze terwijl er eigenlijk niks gebeurt als ze geen keuze maken.

Stel jezelf dus altijd de vraag:

Wat zou er gebeuren als ik geen keuze maak?

3. Breng eerst zoveel mogelijk opties in kaart

Als je denkt dat je maar 1 of 2 opties hebt dan wordt het vaak lastig kiezen. Onthou dat er altijd meerdere mogelijkheden bestaan. Maak daarom een lijst met zoveel mogelijk opties.

Ook al lijken ze ‘ver van je bed’ of onwaarschijnlijk. Door deze mee te nemen in je afweging zul je een beter gevoel overhouden aan de optie waar je straks voor kiest.

4. Bepaal je keuze voorwaarden

Maak voor jezelf helder wat je precies wilt, belangrijk vindt en aan welke voorwaarden je keuze moet voldoen. Kies vervolgens de optie (uit de lijst die je bij de vorige tip hebt opgesteld) die daar het beste mee overeenkomt

5. Streep alle mogelijkheden weg die niet voldoen aan je voorwaarden

Als je je lijst met alle keuzemogelijkheden erbij pakt en je houdt je keuzevoorwaarden ernaast, streep dan alle mogelijkheden weg die niet aan je voorwaarden voldoen.

Zo blijft er vanzelf een de best mogelijke keuze over.

Accepteer dat er geen perfecte keuze bestaat

Onthou het volgende: Je maakt nooit de perfecte keuze, want perfectie bestaat niet.

  • Je maakt een keuze gebaseerd op de kennis en kunde die je op dat moment hebt.
  • Na verloop van tijd heb je altijd andere perspectieven en zou het goed mogelijk zijn dat je dan een andere keuze maakt. Deze kans is altijd aanwezig.
  • Door alsmaar te twijfelen aan je keuze omdat je bang bent spijt te krijgen, zul je ook geen tevredenheid ervaren.
  • Je zult juist wel tevreden zijn als je een keuze maakt die aan je criteria lijstje voldoet.
    En als je tevreden bent, is dat uiteindelijk altijd de beste optie. 

 

 

Heb jij moeite met keuzes maken en loop daarin vast?

Herken jij je in de punten die in dit artikel zijn beschreven en wil je weten welke stap je nu het beste kunt zetten?
Of wil je naar aanleiding van dit artikel meer informatie over stress of burn-out klachten?

Neem dan gerust contact op, ik help je graag verder.