Home » Ontspanning » Vakantiegevoel vasthouden? Niet doen! Deze 6 tips werken veel beter
vakantiegevoel-vasthouden

Vakantiegevoel vasthouden? Niet doen! Deze 6 tips werken veel beter

door | 27 aug, 2021 | Ontspanning

Vakantiegevoel vasthouden? Niet doen! Deze 6 tips werken veel beter

Ontspanning

Vakantiegevoel vasthouden? Niet doen.

Je kent het waarschijnlijk wel. Net 2 weken heerlijk vakantie gehad. Je voelt je volledig ontspannen. Opgeladen. Als herboren.

En dan zit na je 1e werkdag weer volledig in de ratrace. ‘Kon ik dat vakantiegevoel nog maar even langer vasthouden’ denk je dan bij jezelf.

In dit artikel lees je waarom je vakantie gevoel vasthouden geen goed idee is en krijg je 6 tips die je direct kunt toepassen die veel beter werken om op dagelijkse basis meer te ontspannen.

Vakantiegevoel vasthouden: waar je het niet zou moeten willen

Simpelweg: omdat het niet kan. Net zoals je ‘Werkgevoel’ niet kunt vasthouden. Of ‘Kerstmisgevoel’.

Een ‘gevoel’ kun je niet vasthouden. Gevoelens komen en gaan.

Je kunt er wel krampachtig naar streven om dat gevoel weer op te roepen.

En als je gaat streven naar het vasthouden van een gevoel dan is de kans groot dat je in het verleden leeft. 

 Wat per definitie weer inhoudt dat je veel in het huidige moment mist.

Aan de andere kant kan het betekenen dat je in het hier en nu een gemis ervaart.

Het is veel belangrijker om voor jezelf uit te zoeken wat dat is.

 

Het belang van vakantie

het vakantiegevoel vasthouden is niet iets wat je moet willen nastreven.

Op vakantie gaan is wel nodig. Je welbevinden en gezondheid er verbeteren er aanzienlijk door. Is uit onderzoek gebleken.

Logisch.

Vakantie helpt je namelijk om los te komen van stressoren en dagelijkse verplichtingen en beslommeringen.

Dit helpt je weer om minder te piekeren en mentaal bezig te zijn met de alledaagse dingen.

Hierdoor ga je relaxen en kun je zowel innerlijke als fysieke rust te vinden.

Daarnaast ga je je positiever voelen omdat je bezig bent met de dingen die je leuk vindt of misschien doe je wel avontuurlijke dingen waar je dagelijks niet aan toekomt.

vakantiegevoel-vasthouden

Het nadeel om van vakantie tot vakantie te leven

Veel mensen leven volgens een stramien dat bestaat uit door de weeks ‘alle focus op werk en knallen.’ Zodat ze het hele weekend nodig hebben om vervolgens weer de volgende week te kunnen presteren.

Zo wordt er reikhalzend uitgekeken naar de eerstvolgende (korte)vakantie. Om weer even bij te kunnen tanken. 

Het gevaar schuilt in het feit dat, door de dagelijkse stress en verplichtingen die je al hebt, die vakantie te laat komt. 

Je hebt dan al zodanig veel roofbouw gepleegd op je lichaam en gezondheid en dan helpt een vakantie veel te weinig om voldoende te herstellen en op te laden.

 

Lukt het je niet om op dagelijkse basis voldoende op te laden en te ontspannen?

 

Dan is de online training ‘ In 5 stappen leren ontspannen ‘ precies wat je nodig hebt.

 

 

Klik >> hier voor directe toegang

 

Wat maakt een vakantie zo speciaal?

Dit is de vraag die je beantwoord wilt hebben. En niet ‘hoe kun je vakantiegevoel vasthouden?’

Veel mensen komen in de praktijk op dagelijkse basis moeilijk of onvoldoende los van het werk of andere verplichtingen. Dus 1 (of 2) keer per jaar is die vakantieperiode meer dan nodig. Waarbij je de alledaagse bubbel inruilt voor een tijdelijke bubbel waarin je alles kunt loslaten.

Voor het overgrote deel gaan mensen op vakantie om te ontspannen en weer op te laden.

En voor iedereen is dat anders.

Denk aan:

  • De temperatuur
  • Nieuwe dingen ontdekken
  • Een andere omgeving, natuur of landschap
  • Een andere cultuur, mensen en eten
  • Tijd voor jezelf of voor elkaar
  • Veel van de wereld willen zien
vakantiegevoel-vasthouden

5 tips om op dagelijkse basis meer te ontspannen en op te laden (deze tips werken beter dan je vakantiegevoel vasthouden)

1. Krijg helder wat vakantiegevoel voor jou betekent

Zoals hierboven al beschreven is vakantiegevoel voor iedereen anders.

Om dat concreter te maken volgt hieronder een oefening. Ik wil je vragen om er pen en papier bij te pakken zodat je een mooie lijst maakt waar je veel inzicht door krijgt.

Schrijf voor jezelf welke van jouw behoeften worden er op vakantie vervuld, maar in je dagelijks leven onvoldoende:

  • Ontspanning en rust
  • Energie opladen
  • Verbondenheid
  • Avontuur
  • Variatie
  • Reflecteren
  • Nieuwe inspiratie
  • Liefde, romantiek of seksualiteit
  • Etc…

Misschien zijn er wel meerdere behoeften die vervuld worden of misschien wel alles wat hierboven beschreven staat.

Hoe dan ook, als je het voor jezelf helder hebt gekregen, beschrijf dan welke activiteiten het maken dat die behoeften op vakantie vervuld raken.

Bijvoorbeeld:

  • ‘Ik ervaar ontspanning doordat ik rustig een boek lees’
  • ‘ik ervaar avontuur omdat ik een nieuwe omgeving ontdek’
  • ‘ik ervaar verbondenheid omdat ik meer pure aandacht heb voor mijzelf/mijn partner’

En nu de ‘magic pill’

Schrijf achter elke behoefte en activiteit welke eerste kleine stap jij vandaag kunt maken om die behoefte meer te gaan vervullen.

Ik durf te wedden dat dit beter werkt dan je vakantiegevoel vasthouden.

 

vakantiegevoel-vasthouden

2. Kom er achter wat jou belemmert om meer te ontspannen op dagelijkse basis 

Het kan zijn dat stap 1 zoals hierboven omschreven voor jou al zo klaar als een klontje is.

Maar dat het om de één of andere reden niet lukt om op dagelijkse basis meer te ontspannen. 

Zorg ervoor dat je erachter komt wat jou daadwerkelijk belemmert.

  • Een disbalans tussen werk en privé?
  • Teveel van je zelf moeten?
  • Moeite met grenzen stellen en bewaken?
  • Niet weten op welke manier je kunt ontspannen?
  • Te gestrest of opgejaagd zijn?

 

Lukt het je niet om op dagelijkse basis voldoende op te laden en te ontspannen?

 

Dan is de online training ‘ In 5 stappen leren ontspannen ‘ precies wat je nodig hebt.

 

 

Klik >> hier voor directe toegang

 

3. Zorg ervoor dat je dagelijks voldoende herstelt van je werk en verplichtingen.

 

Wat veel voorkomt is dat mensen hun werk niet kunnen loslaten. En daardoor onvoldoende dingen doen die ontspannen of waar ze van opladen. Dat komt door de volgende:

Na werktijd werkgerelateerde activiteiten blijven doen.

Los van het feit of je je werk leuk vindt, moet je mentaal en fysiek herstellen van je inspanningen. Of je het bewust merkt of niet, je belast je lichaam en je brein door het werk dat je doet.

Piekeren.

Door met werk gerelateerde activiteiten bezig te blijven na werktijd blijf je mentaal ook bezig met alle inspannende zaken die met het werk te maken hebben.

De kans op een te hoge breinactiviteit in de avond, negatieve gedachten en piekeren neemt dan ook toe. Dit verhoogt weer je stress beleving en kan je adrenaline en cortisol op een te hoog niveau houden op tijdstippen dat dit niveau laag moet zijn om te kunnen ontspannen en herstellen voor de volgende dag.

Negatieve emoties

Bij negatieve gedachten en piekeren is de kans groot dat je ook negatieve emoties gaat ervaren. Negatieve emoties bevorderen de stressrepons. Je brein reageert op deze gevoelens en zorgt ervoor dat je lichamelijk stressreactie geactiveerd blijft.

 

Wat bevordert herstel na werktijd?

 

Actieve vrijetijdsbesteding naar eigen keuze

Regelmatig (dagelijks) fysieke beweging heeft verbluffende positieve effecten op je stemming. Hier is meerdere malen onderzoek naar gedaan.

Allereerst door fysiek te bewegen kom je mentaal tot rust. Belangrijk als je de hele dag (mentaal) inspannend werk hebt verricht.

Daarnaast maak je door te bewegen (sporten) ‘gelukshormonen’ aan zoals: endorfine en serotonine. Ook dopamine (beloningshormoon) komt bij sporten vrij en dat geeft je een goed gevoel over jezelf.

 

Uit onderzoek is gebleken dat bijv. hardlopen een directe positieve impact heeft op je hersenen in gevallen van stress of angst.

Het aspect ‘naar eigen keuze’ is belangrijk omdat je na werktijd niet bezig moet zijn met ‘verplichtingen’ of ‘moetjes’ wil je voldoende herstellen of loskomen van je werk.

 Positieve afleiding

Door je werkdag af te sluiten en meteen aan de slag te gaan met iets dat positief afleidt, zorg je ervoor dat je de kans vermindert om mentaal nog bezig te blijven met werk of hierover te piekeren.

Het gevolg hiervan is dat je de kans op negatieve emoties ook verkleint met de bijbehorende negatieve stressgevolgen. Een goede afleiding is bijvoorbeeld de eerder genoemde actieve vrijetijdsbesteding.

Positieve gevoelens

Om je goed te voelen moet je dingen die je plezier geven. In je brein start de productie van dopamine en serotonine als je positieve emoties ervaart en de stressbeleving neemt af. Positieve emoties stimuleren vernieuwende en grensverleggende gedachten en vormen een buffer tegen toekomstige druk en belasting. Daarnaast ga je er meer plezier door ervaren. 

4. Ga vaker op mini vakanties of trips.

In plaats van op 1 of 2 keer per jaar op vakantie gaan plan wat vaker een minivakantie, weekendje weg of zelfs een dagje naar een stad dat doet al wonderen.

Als je denkt ‘Ja maar dat is niet hetzelfde, vakantie is naar een ver land gaan en onder een palmboom liggen’ , dan hen je het mis.

Met deze kleine mini-vakanties creeer je vaker de ontsnapping aan de dagelijkse sleur.

 

Lukt het je niet om op dagelijkse basis voldoende op te laden en te ontspannen?

 

Dan is de online training ‘ In 5 stappen leren ontspannen ‘ precies wat je nodig hebt.

 

 

Klik >> hier voor directe toegang

 

5.Trek alles wat je van jezelf ‘moet’ eens in twijfel

Moet jij zo ontzettend veel (van jezelf)?

Schrijf dan eens uit wat jouw ‘moeten-lijst’ is.

Als je dat gedaan hebt bepaal dan eens:

Gaan er mensen dood of komt er politie aan de deur als dat ene ding niet meer doet? Of zijn jouw ‘moetjes’ niet stiekem ‘willetjes’?

 

Door je activiteiten anders te gaan zien en zelfs anders te benoemen ga je merken dat er veel meer opluchting en gevoelens van vrijheid gaan ontstaan.

Bijvoorbeeld:

‘Ik moet koken’.

Maak daar eens van:

‘Ik wil koken omdat ik dan gezond eet en me beter voel’

Nu jij.

 

6. Stel glasheldere grenzen voor een betere werk privé-balans

Een goede werk privé balans valt of staat met goed grenzen kunnen stellen en deze vervolgens succesvol te bewaken.

Stel kaders voor je werktijd en plan je vrije tijd ook in je agenda

Uitdaging voor jou:

Plan voor de komende week eens eerst je vrije tijdsbesteding in. En vervolgens je privé verplichtingen en daarna pas je werkgerelateerde zaken.

 

Samengevat

Vakantiegevoel vasthouden, dat kan niet. Dus streef daar ook niet naar.

Je kunt beter inventariseren wat het maakt dat jij vakantie zo speciaal vindt en welke behoeften er voor jou worden vervuld tijdens een vakantie.

Ga hier in de dagelijkse praktijk (in het klein) steeds meer van doen.

En blijf vooral wel genieten van je vakantie en je vakantiegevoel

Lukt het je niet om voldoende te ontspannen en op te laden van al je inspanningen?

Om een stress en een burn-out te voorkomen komt er veel meer bij kijken dan ‘je gewoon niet zo druk maken’. Het allerliefste wil je rust in je hoofd  en ontspanning in je lichaam. En natuurlijk wil je weer blaken van energie en een gezonde werk-privé balans met oog voor dat wat er écht toe doet.

Waar wat moet je dan doen? De mensen in je omgeving geven je allerlei tegenstrijdige goedbedoelde tips en adviezen. Alleen, ze werken niet voor jou. Gék wordt je ervan.

Precies daarom is het belangrijk dat je hulp van een professioneel coach inschakelt.

coaching bij stress en burn-out

 

Een professioneel stress en burn-out coach geeft jou geen ‘1000 in een dozijn’ adviezen, maar helpt jou op maat volgens een effectief bewezen methode om weer innerlijke rust en lichamelijke ontspanning te vinden. Zodat jij leert hoe je met vertrouwen kiest voor jezelf en de regie houdt over je eigen leven.

Wil je voorkomen dat je omvalt met burn-out klachten?  Stop dan met zelf van alles te proberen en klik hieronder om contact met mij op te nemen. Ik help je graag.

 

Gerelateerde artikelen

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Je bent er bijna!

 

Waar mag ik de checklist naartoe sturen?

Je hebt je ingeschreven voor de checklist. Je ontvangt deze per mail. Dus check je inbox en ook je 'ongewenste mail' folder. Succes!

Je bent er bijna!

 

Waar mag ik de checklist naartoe sturen?

Je hebt je ingeschreven voor de checklist. Je ontvangt deze per mail. Dus check je inbox en ook je 'ongewenste mail' folder. Succes!

Je bent er bijna!

 

Waar mag ik de checklist naartoe sturen?

Je hebt je ingeschreven voor de checklist. Je ontvangt deze per mail. Dus check je inbox en ook je 'ongewenste mail' folder. Succes!

Je bent er bijna!

 

Waar mag ik de checklist naartoe sturen?

Je hebt je ingeschreven voor de checklist. Je ontvangt deze per mail. Dus check je inbox en ook je 'ongewenste mail' folder. Succes!

Tweet
Share
Share
Pin