Stop als leidinggevende met zelf te coachen bij stress op de werkvloer

 

Onlangs had ik een gesprek met Michelle. Zij is een regiomanager in de schoonmaakbranche. Binnen de organisatie waarin zij werkt, zijn er veel veranderingen gaande. Het is voor haar een hele uitdaging om de veranderingsprocessen te managen.

Veranderingen op het werk (zoals reorganisaties, fusies, digitalisering of centralisering van diensten) kunnen zorgen voor een toenemende werkdruk. En hierdoor loopt het personeel vaak vast. Zo ook bij Michelle op de afdeling.

Zij gaf bij mij aan dat ze graag van haar mensen wilt weten wat er speelt en ze daarbij klaar staat om ze te helpen. Maar ook merkt ze steeds meer dat ze op het moment dat mensen echt ‘blokkeren’, zij eigenlijk niet goed weet hoe ze daar mee moet omgaan.

Op zo’n moment voelt ze zich als manager machteloos en wilt ze liever dat iemand anders de mensen begeleidt op het stukje stress. Daar heeft ze eigenlijk helemaal geen tijd voor. Want zij moet zich richten op het managen van de rest van het team en de processen.

Herken jij je in dit verhaal van Michelle? Dat is niet vreemd. Veel leidinggevenden hebben hiermee te maken.

Coachend managen

Je kunt als leidinggevende je medewerkers heel goed coachend managen, maar bij gestreste medewerkers is het niet verstandig om als manager te gaan coachen. Dat is een heel ander vak.

Hieronder een aantal redenen om niet zelf te gaan coachen als je medewerker stressklachten heeft.

Je bent niet objectief

Jij bent niet objectief, jij bent de leidinggevende. Er is altijd sprake van een bedrijfsbelang als je in gesprek gaat met je medewerker. De medewerker voelt, om dit feit alleen al, een drempel om bij jou volledig open kaart te spelen. Ook al zou je het zelf anders zien.

Je bent geen coach

Wellicht ben je een hartstikke goede manager. Je kunt goed delegeren. En je hebt het voor elkaar dat je mensen zelfsturend zijn en ook nog eens ambitieus en verantwoordelijk. Er heerst een open sfeer in je team en de communicatie verloopt soepel.

Maar je bent niet opgeleid als coach. Goed bedoelde vragen of adviezen kunnen verkeerd uitpakken. Met als resultaat dat de medewerker zich niet serieus genomen voelt. Of nog meer druk ervaart.

Je bent leidinggevende

Je bent een manager. ‘Procesmanager’, ‘People manager’ , ‘Verandermanager’ of wat dan ook voor manager. En daar moet je het bij houden. Dat is wat je goed kunt.

Dat is wat er ook van jou verwacht wordt door jouw leidinggevende of directie: Mensen motiveren en begeleiden zodat je resultaten kunt behalen met je team.
Als je medewerkers met stressklachten gaat begeleide, in zijn je focus en energie niet gericht op je management taken.

Je moet waarschijnlijk dan zelf overuren gaan draaien om je werk gedaan te krijgen en je bent jouw functie niet meer effectief aan het uitvoeren.

Jij moet er toch niet aan denken dat jij dan ook nog eens door jouw leidinggevende op het matje wordt geroepen omdat resultaten uitblijven?

Wat kun je wel doen als manager?

1. Herken de stress signalen

Zorg ervoor dat je op de hoogte bent van hoe je stressklachten kunt signaleren. Vaak kan de medewerker dit zelf niet.
In veel gesprekken  die ik met leidinggevenden heb, komt naar voren dat ze het uitvallen van een medewerker door stress, niet hadden zien aankomen. Simpelweg omdat de signalen niet bekend zijn. Lees meer over hoe je stress op de werkvloer kunt herkennen.

2.  Ga in gesprek met de medewerker

conciencia-coaching-managen-bij-stress
Probeer bespreekbaar te maken wat je hebt opgemerkt. Maar ga niet een coach gesprek aan met je medewerker. Doe dit sowieso onder vier ogen en zorg altijd voor een veilige en vertrouwde setting.

Geef aan dat je het een en ander hebt gesignaleerd en check of de medewerker dit ook zo ziet en voelt.

3. Schakel een specialist in

Als er medische klachten zijn, dan schakel je meestal een bedrijfsarts in.

Bij stressklachten dien je ook een specialist in te schakelen.
Afhankelijk van de klachten die medewerker ervaart, kan dat een maatschappelijk werker, psycholoog of een coach zijn.

Je kunt je medewerkers ook preventief helpen door ze een training of een workshop te laten volgen, zodat ze bewuster worden van stress en hoe ze daar beter mee om kunnen gaan.

Kortom als jij merkt dat er sprake is van stress op de werkvloer, maak het bespreekbaar met je medewerker.
De kans dat hij of zij hulp nodig heeft, maar dit niet durft te vragen, is groot. Zo’n gesprek zorg vaak voor een eerste opluchting. De medewerker voelt zich gehoord en niet alsof hij of zij er alleen voor staat.

Ga vervolgens de problemen niet uitgebreid bespreken maar schakel een specialist in.

Heb jij medewerkers die vast zijn gelopen en weet je niet goed hoe je hiermee om kunt gaan?
Neem contact met mij op. Ik sta klaar om je te helpen.

Weet je niet goed hoe je stressklachten kunt herkennen?
Download dan snel mijn gratis e-Book ‘Zo herken je stress op de werkvloer’

Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties op deze blog. Fijn als je je bevindingen hieronder achterlaat.