In een eerder artikel schreef ik over hoe je zelf met stressoren op het werk kunt omgaan.
In dit artikel geef ik je tips hoe je als leidinggevende stress bij jouw medewerkers herkent.

Komt het volgende jou bekend voor?

  • Eén (of meerdere) van de medewerkers op je afdeling lijkt steeds meer uitgeblust en steeds minder betrokken te zijn bij het werk
  • Het komt regelmatig voor dat een medewerker zich ziek meldt

De kans is groot dat je te maken hebt met een medewerker die (werk)stress ervaart. Frequent kort ziekteverzuim kan één van de signalen zijn dat je mensen (werk)stress ervaren.

Stress op de werkvloer: frustratie bij veel leidinggevenden

Veel managers, teamleiders, afdelingshoofden of directeuren die ik spreek, vragen mij vaak hoe je als leidinggevende stress bij je medewerkers herkent.

Het is lastig te bepalen of iemand tijdelijk hoge werkdruk ervaart of dat iemand langdurige spanning heeft en dreigt uit te vallen.
De angst voor stress op de werkvloer is terecht. Want wat niemand wilt is dat een medewerker, door overspannenheid, niet-productief thuis zit.

Waarom is het eigenlijk zo moeilijk om te bepalen of iemand gestrest is?

Iedereen ervaart wel eens spanning en dat is nodig om te kunnen presteren. Wanneer de spanning te lang aanhoudt en als de druk te groot wordt dan wordt het gevaarlijk. Dit gebeurt heel sluimerend en de druk bouwt zich heel langzaam en geleidelijk op.

Het is belangrijk dat er in een zo vroeg mogelijk stadium stress wordt herkend om een burn-out te voorkomen.

Hoe je als leidinggevende stress bij jouw medewerkers herkent

Let op de volgende 3 persoonseigenschappen van je medewerker:

1. ‘Onvoldoende kunnen ontspannen’

Is je medewerker altijd met het werk bezig?
Neemt je medewerker weinig tot geen vrije dagen of vakantie op?
Wees er alert op dat je medewerker zich naast het tonen van veel inzet ook voldoende ontspant in zijn vrije tijd.

2. ‘Elke dag helemaal vol plannen’

Heeft je medewerker de neiging om zijn agenda helemaal tot de nok toe te vullen met afspraken, meetings en taken?

Dan zal de kans groot zijn dat deze persoon zich snel opgejaagd gaat voelen wanneer niet alles van de planning gerealiseerd kan worden.

3. ‘Veel overwerken’

Maakt je medewerker veel overuren?

Hard werken wordt vaak verward met lang en te veel werken.
De medewerker ervaart een hoge werkdruk en denkt dat meer werken en langere werkdagen maken, soelaas zullen bieden.

Overige symptomen en klachten

Naast de genoemde eigenschappen zijn er ook andere stress symptomen en klachten  waar je als leidinggevende alert op moet zijn.

Het gaat dan om:

  • gedragssignalen (erg geprikkeld reageren)
  • lichamelijke signalen (energieloos, hoofdpijn, hartkloppingen)
  • gedachten signalen (negatieve gedachten)
  • concentratieproblemen (weinig focus en afwezig zijn)