7 tips om beter om te gaan met hoge werkdruk

Volgens het Arboportaal van het Ministerie van Sociale zaken en Werkgelegenheid heeft 1 derde van de werknemers in Nederland last van hoge werkdruk. Een serieus probleem van werkgever én werknemer want hoge werkdruk kan omslaan naar werkstress en uiteindelijk naar een burn-out. In dit artikel geef ik jou 7 tips om beter om te gaan met hoge werkdruk.

Verschil werkdruk en werkstress

Wist je dat Werkdruk en Werkstress niet hetzelfde is?

Werkdruk heeft voornamelijk te maken met tijd. Werkdruk ontstaat dus als je gedurende een  langere periode niet, of met moeite, binnen de beschikbare tijd kan voldoen aan de eisen die aan je gesteld worden.

Zo nu en dan hoge werkdruk hebben is geen enkel probleem. Het wordt wél een probleem als de werkdruk vaak of lange tijd te hoog is. Want dat vergroot de kans op werkstress.

Te hoge en langdurende werkdruk is dus een oorzaak van werkstress. Net zoals bijvoorbeeld ‘pesten op het werk’ dat ook is.

Herken de signalen

Zoals gezegd:  werkdruk wordt een probleem als jij daar (voor een langere periode) klachten van ervaart.

De ene persoon is de ander niet . En dit geldt ook voor hoe mensen werkdruk ervaren.Waar de ene medewerker gemakkelijker met verandering en uitdagingen omgaat heeft de andere het er maar moeilijk mee. Daarom kunnen de klachten ook verschillen.

En deze klachten komen niet uit de lucht vallen. Je lichaam geeft signalen af om jou er op attent te maken dat er een actie vereist is.

Hier zit meteen de moeilijkheid in, want de meeste mensen zijn niet bewust van de signalen en negeren deze volledig. Hieronder vindt je een aantal veelvoorkomende klachten:

Lichamelijke klachten

  • Hoofdpijn
  • Hartkloppingen
  • Duizeligheid
  • Rug en nek klachten
  • Zweet aanvallen
  • Buik- en maagpijn
  • Darmpijn

Geestelijke klachten

  • Opgejaagd gevoel
  • Wisselende emoties
  • Prikkelbaar zijn
  • Huilbuien
  • Paniekaanvallen

Veranderingen in Gedrag

  • Geen zin meer hebben in dat wat je blij maakt
  • Terugtrekken
  • Uitstellen
  • Toename in alcohol gebruik
  • Toename in drugsgebruik
  • Meer dan normaal eten
  • Alles uit handen geven
  • Niet meer betrokken zijn
  • Nonchalance

Achterhaal de oorzaken

Als je klachten ervaart, kijk dan naar welke oorzaken op jouw werk ervoor zorgen dat jij hoge werkdruk ervaart.

Wellicht heeft het te maken met één van de volgende gebieden binnen jouw werk:

  • Planning en Organisatie
  • Organisatiecultuur
  • Procedures en Regels
  • Communicatie en Informatie
  • Leiding en Samenwerking
  • Technologie
  • Mentale belasting
  • Opleiding en uitdaging
  • Werktijden

Uit onderzoek is gebleken dat de 3 meest voorkomende oorzaken voor werkstress zijn:

  • Te weinig regelruimte
  • Te weinig capaciteit (bezetting of tijd) voor de hoeveelheid werk
  • Onduidelijkheid over de toekomst (van het bedrijf of de functie)

Gevolgen als je niets doet aan werkdruk

Je herkent de klachten en weet waardoor je hoge werkdruk ervaart in je baan.

Maar stel je doet wat de meeste mensen doen, alsmaar doorgaan zonder  actie te ondernemen:
Welke gevolgen heeft dit dan voor jou en jouw baan?

  • De druk neemt alleen maar toe en kan omslaan in werkstress
  • Je zit niet meer lekker in je vel
  • Je gaat fouten maken
  • Belangrijke deadlines missen
  • Gaat met tegenzin naar je werk
  • Je krijgt geen energie meer van je baan
  • Jouw Privé-Werkbalans verslechtert
  • Je kunt uiteindelijk in een burn-out terecht komen

7 tips om beter met hoge werkdruk om te gaan

Je ervaart de klachten, je weet waar de oorzaak ligt in je werk waardoor je hoge werkdruk ervaart en je bent je bewust van de gevolgen.

Wat kun je nu concreet doen om je werkdruk te verlagen?

1. Bespreek de hoge werkdruk

De eerste actie is het erkennen van het probleem. Maak de oorzaken van werkdruk met je collega’s bespreekbaar in vergaderingen of teammeetings. Of 1 op 1 met je leidinggevende. Vraag ook hoe de druk verlaagd kan worden.

2. Zorg voor meer autonomie in jouw werk

  • Doe een voorstel hoe jij het liefst de werktaken zou willen invullen.
  • Bespreek of het mogelijk is om bijvoorbeeld 1 dag thuis te werken of op een andere werkomgeving. Dit kan je concentratie namelijk aanzienlijk verbeteren.
  • Geef aan of dingen beter of efficiënter kunnen. Dit is namelijk winst voor iedereen in jouw team.

3. Zorg voor duidelijkheid zodat jij prioriteiten kunt stellen

Als de doelen van het bedrijf niet helder zijn dan kun je moeilijk prioriteiten stellen. En leef je van dag tot dag brandjes te blussen.

Maar zorg ook ervoor dat je precies weet wat er van jou wordt verwacht.

4. Werk nooit zonder planning

Zorg voor jezelf dat je de werkdruk en stress de baas blijft door:

Altijd te werken met een eigen planning
  • Bepaal aan het einde van de werkdag wat er de volgende dag nog moet gebeuren
  • Begin je dag met je prioriteiten door te nemen en eventueel te fine-tunen
Altijd te werken met een gezamelijke planning
  • Bepaal aan het begin van de week een heldere haalbare week doelstelling samen met je collega’s en je leidinggevende
  • Maak een gezamenlijke planning van de belangrijkste team doelen en deadline

5. Investeer in een goede gezondheid en een goede privé- werkbalans

  • Neem pauzes op het werk
  • Doe ademhalingsoefeningen door de dag heen om je hartslag en gedachten rustig te krijgen
  • Probeer een goede nachtrust te pakken
  • Zorg ervoor dat je voldoende beweegt. 30 minuten wandelen op dag basis volstaat.
  • Let op je voeding

6. Geef je grenzen aan.

Wanneer voor jouw helder is wat jouw doelen en prioriteiten zijn, welke taken er bij je functieomschrijving horen en hoe jij jouw ideale privé en werkbalans voor je ziet, geef dan je grenzen aan en leer ‘Nee’ zeggen.

7. Vraag om hulp

Als jij het gevoel hebt dat de werkdruk te groot wordt, dat je stressklachten ervaart en dat je het moeilijk vindt om hier mee om te gaan, wacht dan niet langer en schakel hulp in.

Dat kan door trainingen en workshops te volgen of te beginnen met een persoonlijk coaching traject. Bespreek met je leidinggevende wat de mogelijkheden zijn, want de organisatie is gebaat bij stresspreventie.