Hoe je stopt met uitstellen zodat je minder stress ervaart

 

Hik je tegen een belangrijke taak aan? Voel je je opgejaagd naarmate een deadline nadert, maar kom je nog steeds niet in actie? Wil je weten hoe je stopt met uitstellen zodat je minder stress ervaart?

Uitstelgedrag kan ervoor zorgen dat je weinig gedaan krijgt, achter de feiten aanloopt en zult moeten overwerken. Maar erger nog, uitstelgedrag zorgt voor veel stress. In je privé leven of op het werk.

In dit artikel geef ik 10 tips hoe je je uitstelgedrag kunt aanpakken, minder stress hebt en meer gedaan krijgt.

Tip 1. Zorg voor overzicht

Weet je wel wat je allemaal te doen hebt? Of ben je zo iemand die zegt ‘ het zit allemaal in mijn hoofd dus het komt wel goed’?

Dan is de kans heel groot dat je tijdens een belangrijke taak telkens weer aan iets anders denkt ‘wat ook nog moet gebeuren.’

Ons brein is namelijk geen notitieboek, agenda of to-do lijst. Info komt opborrelen wanneer je brein dat wilt, en helaas nooit op de momenten dat het voor jou handig uitkomt.

Daarom is het belangrijk om regelmatig, alles wat je te doen hebt op papier te schrijven.

Tip 2. Werk met to-do lijsten

Als je een een dump hebt gemaakt van alles wat je nog moet doen, maak dan to-do lijsten.

Dit kun je als volgt doen:

  • Cluster je taken op context. Alles wat op de computer moet gebeuren zet je op een lijstje ‘computer’. En alles wat je aan de telefoon moet regelen zit je op een andere lijst ‘ telefoon’.Als je eenmaal bezig bent met je telefoonklusjes, handel er zoveel mogelijk af.
  • Stel prioriteiten. Bepaal welke taken het belangrijkst zijn. En focus je daar natuurlijk op. Doe dit per lijst en kijk eens hoeveel je afkrijgt op een dag.

Werken met lijsten is overzichtelijk. Je kunt je lijsten raadplegen wanneer jij het wilt en het allerbelangrijkste is dat de taken niet meer in je hoofd zitten. Dus je hebt veel minder afleiding.

Tip 3. Maak je gewenste resultaten concreet

Als je jou to-do lijsten hebt gemaakt, zorg er dan voor dat je weet wat elke taak jou concreet oplevert.

Bijvoorbeeld als je op je lijst heb staan ‘vanavond 1 uur sporten’ zet op de lijst áchter de taak wat je uiteindelijke doel is:
‘vanavond 1 uur sporten / 5 kg afvallen binnen 2 maanden.’

Als je het resultaat ziet, op het moment dat je je lijst erbij pakt, weet je direct waar je het voor doet. Dit zorgt voor motivatie en focus.

Tip 4. Doe de moeilijkste taak als eerste

Doe de zwaarste, vervelendste of stomste taak als eerste op de dag. Alles wat je daarna doet, valt dan mee. Daardoor raak je in een productieve flow.

Tip 5. Knip je klussen op in kleine brokjes

Hoe eet je een olifant? Hapje voor hapje.

Breek je grote klussen op in kleine taken. Over kleine taken denken we gemakkelijker ‘dat doe ik wel effe’. Als je 8 kleine taken hebt gedaan is je grote klus ook geklaard.

Tip 6. Werk met tijdsblokken

Blok in je agenda tijd om aan 1 stuk door, gefocust aan 1 taak te werken. Zet een timer die afgaat na bijv. 30 minuten of een uur. Neem een korte break en ga dan weer door met de volgende taak. Een goede manier om in tijdsblokken te werken is de Pomodoro-methode.

Tip 7. Breng je uitstelgedrag in kaart

Als je van jezelf weet dat je veel excuses verzint om niet aan iets te beginnen, schrijf ze eens allemaal op. Vaak heb je bij het opschrijven of teruglezen al het idee dat het eigenlijk ‘ongeldige argumenten‘ zijn.

Daarnaast kun je een patroon van je gedachten ontdekken en is het interessant voor jou om weten waar deze gedachten dan vandaan komen. Zo kun je gericht je gedrag aanpakken.

Tip 8. Schakel àlle afleiding uit

Probeer alles wat je kan afleiden uit te schakelen:

  • Zet het geluid van je telefoon uit
  • Doe je smartphone in je tas of in de lade van je bureau
  • Zorg ervoor dat je e-mail pop-ups(inclusief geluid) uit staan
  • Zet eventueel de radio zachter of helemaal uit

Tip 9. Wees minder perfectionistisch

Perfectionisme werkt uitstelgedrag in de hand. Onbewust weet je namelijk al dat je je resultaat niet gaat behalen omdat je perfecte plaatje in hoofd niet realistisch is. ‘Dus waarom daar aan beginnen? Het is toch niet haalbaar!’ Zo denkt je brein.

Stel je resultaat bij. Ga niet voor een ‘10’. Maar voor een ‘7’. Als je tijd overhebt en na het afronden van je taak, kun je je resultaat bijschaven naar een ‘9’ of een ‘10′.

Tip 10. Ga ‘doen’

Het beste medicijn tegen uitstelgedrag is gewoon doen. Klusjes die je binnen minder dan 2 minuten kunt doen, hoef je niet eens op je lijsten te zetten, die doe je meteen zodra je er aan denkt.

Daarnaast is het zo dat als je begint aan een taak, je ook sneller in een flow komt.
Eenmaal in je flow zul je zien hoe je als een ‘productiviteits samurai’ korte metten maakt met je uitstelgedrag, met je werkstress en daardoor meer gedaan krijgt.

just-do-it

Welke taken stel jij het meeste uit en waarom? Ik ben benieuwd naar jullie reacties.