[vc_row][vc_column][/vc_column][/vc_row][vc_row css=”.vc_custom_1478536308865{padding: 45px !important;background-color: #e8e8e8 !important;}”][vc_column width=”1/12″][/vc_column][vc_column width=”2/3″][vc_single_image image=”3682″ img_size=”large” el_class=”text”][vc_column_text css=”.vc_custom_1491854834372{padding-top: 40px !important;padding-right: 40px !important;padding-bottom: 40px !important;padding-left: 40px !important;background-color: #ffffff !important;}” el_class=”text”]

5 manieren om negatieve gedachten te doorbreken

Iedereen kent de uitspraak: ‘Wat je zegt ben je zelf’. Een mooie variant hierop is: ‘Wat je denkt ben je zelf’. Betrap jij je jezelf ook wel eens op een negatieve gedachte?

Ik werd gisteren tijdens mijn wekelijkse salsa dansles bewust van negatieve gedachten die mij lichamelijk blokkeerden. Aan het begin van de les was ik met mijn gedachten ‘ergens anders’ en ik maakte mij druk om het een en ander wat er zich die dag had afgespeeld.

Vervolgens kreeg ik negatieve gedachten, zoals: ‘het dansen gaat vandaag niet lekker’ en ‘Ik voel me erg moe en energieloos’.

Toen ik merkte dat ik blokkeerde en bijna niet meer bewoog, viel het kwartje. Ik zei tegen mezelf: ‘ik ben hier om te genieten en te bewegen’.
Vanaf dat moment veranderde binnen een paar minuten mijn gevoel en kwam ik letterlijk weer in beweging.

Mijn energie en gevoel waren zodanig positief geworden, dat mijn danspartner, die zich op haar beurt even vermoeid voelde, mij vroeg of ze mocht ‘meeliften op mijn energie’. Dit was een geweldig inspirerende ervaring.

In dit artikel ga ik verder in op negatieve gedachten en hoe deze te doorbreken.

Waarom gaat negatief denken ons gemakkelijk af?

Dit komt omdat de Amygdala, de waakhond in het limbisch systeem van ons brein, constant de omgeving aan het scannen is op gevaar.

Alles wat veilig (positief) is laat de alarmbellen niet rinkelen. We zijn als mens geprogrammeerd om te focussen op gevaar, het negatieve.

Negatieve gedachten spiraal

Je komt in een negatieve gedachten spiraal terecht, als je te maken krijgt met situaties of kleine tegenslagen waar je niet snel overheen stapt. Je blijft hierin hangen en je gedachten worden negatief. Ze triggeren als een sneeuwbal effect nog meer negatieve gedachten. Het gaat dan letterlijk ‘van kwaad naar erger’. Een negatieve spiraal gaat op een gegeven moment je gevoel bepalen en beheerst dan je hele manier van laten en doen. Je kunt uiteindelijk uitgeblust raken en als dit structureel wordt kan zelfs een depressie daarop volgen.

Wat kun je doen om negatieve gedachten te doorbreken?

1. Breng je beperkende overtuigingen eens in kaart.

Wij hebben allemaal beperkende overtuigingen. Deze hebben ervoor gezorgd dat we in een bepaalde fase in ons leven hebben kunnen overleven. Hiervan zijn we ‘overtuigd’. Maar deze overtuiging kan in sommige situaties geen soelaas bieden en werkt dan niet meer in je voordeel.
Sta eens stil wat je tegen jezelf zegt en hoe vaak dit voorkomt. Schrijf dit vervolgens op. Je zult dan een patroon ontdekken waar je je in herkent. Voorbeelden van beperkende overtuigingen zijn:

  • ‘het is nooit goed genoeg.’
  • ‘Ik moet altijd sterk zijn’
  • ‘Dit lukt mij nooit’

2. Vervang de overtuigingen door affirmaties

Affirmaties zijn de positieve tegenhangers van de beperkende overtuigingen. Bijvoorbeeld:

  • ‘Goed is goed genoeg, perfectie bestaat niet.’
  • ‘Ik wil me kwetsbaar opstellen en mag best eens zwak zijn, dat is menselijk.’
  • ‘Ik zal dit hoe dan ook zeker bereiken, yes I can!’

Door bewust te zijn van je beperkende overtuigingen, ze te herkennen en te vervangen door affirmaties kun je negatieve gedachten omzetten naar positieve gedachten.

3. Stel positief bekrachtigende vragen

Door je zelf een positief bekrachtigende vraag te stellen focus je je op hoe je uit een negatieve situatie of gedachte kunt los komen. De voor jou te nemen actie wordt dan concreet. Hoe doe je dit?

Formuleer je vraag als volgt:

  • ‘Wie’, ‘hoe’, ‘wat’ of ‘waar’
  • ‘Kan’, ‘wil’ of ‘mag’
  • ‘Ik’, ‘wij’ of ‘ons’
  • Patroon-doorbrekend gedeelte: Dit betreft ‘datgene wat vastzit weer in beweging te krijgen’
  • Positieve focus: is ‘oplossingsgericht en resulteert in een goed gevoel’

Enkele voorbeelden:

  • Ik ben altijd moe : ‘Wat kan ik doen om me lichamelijk energieker te voelen?’
  • Ik word niet gewaardeerd: ‘Welke sterke punten van mijzelf wil ik meer aan mijzelf en anderen laten zien?’
  • We hebben altijd ruzie: ‘Wat is een goede oplossing waaruit we beide een voordeel kunnen halen?’

4. Wees dankbaar

Door dankbaar te zijn focus je je automatisch op wat er wel is en minder op wat er mist. Door ’s avonds voor het slapen gaan een logboekje bij te houden van waar je die dag dankbaar voor bent, ga je met een gerust gevoel naar bed. Je programmeert jezelf dan op de mooie dingen in het leven en je zult zien dat er veel meer goed gaat dan je dacht.

5. Altijd blijven lachen

Als kind lachen we wat af. Merkwaardig genoeg, wordt dat als volwassene vele malen minder. Lachen verhoogt je hartslag en dus ook je bloed circulatie. Lachen verlaagt de productie van het stresshormoon adrenaline. De productie van ‘gelukshormonen’, zoals endorfine wordt al verhoogd na 90 seconden glimlachen!
Humor en lachen zijn effectieve en natuurlijke medicijnen tegen negatieve gedachten.

Het klinkt cliché en simpel, maar om een negatieve spiraal te doorbreken kun je het beste positief in het leven te staan. Positief denken is één van de zes factoren die invloed hebben op een vitaal leven.Positieve mensen zitten lekker in hun vel, hebben meer vreugde en energie, gaan veerkrachtig om met tegenslagen en inspireren anderen.
Het doorbreken van een negatieve spiraal vergt echter wel enige inzet van jezelf, maar dat is meer dan de moeite waard.

Hulp bij het doorbreken van negatieve gedachten spiraal

Gelukkig hoef je hier niet alleen voor te staan. Een coach kan een goede oplossing bieden als je zelf door de bomen het bos niet meer ziet.

Als jij meer inzicht wilt hebben in hoe je negatieve gedachten kunt ombuigen naar een positieve mindset of hoe jij jouw beperkende overtuigen in affirmaties kunt omzetten, dan help ik jou hier gratis en vrijblijvend mee.

Klik hier voor een gratis coachgesprek zodat wij snel samen aan jouw positieve mindset gaan werken.

Welke negatieve gedachten heb jij wel eens? En hoe ga je daarmee om? Ik ben heel benieuwd. Laat een reactie achter.

[/vc_column_text][/vc_column][vc_column width=”1/4″][vc_column_text css=”.vc_custom_1491855405137{padding-top: 20px !important;padding-right: 20px !important;padding-bottom: 20px !important;padding-left: 20px !important;background-color: #fafafa !important;}” el_class=”text”]

Gerelateerde artikelen

11 meest gestelde vragen over burn-out

Help, hoe vraag ik op tijd om hulp?

Hoe dansen helpt stress te verminderen[/vc_column_text][vc_column_text css=”.vc_custom_1491854374188{padding-top: 20px !important;padding-right: 20px !important;padding-bottom: 20px !important;padding-left: 20px !important;background-color: #fafafa !important;}” el_class=”text”]

Wil je minder stress, meer innerlijke rust en meer balans
in je werk en privé-leven?

Meld je aan voor een gratis coachgesprek

Ja, ik wil een gratis
coachgesprek

[/vc_column_text][vc_column_text el_class=”text” css=”.vc_custom_1486420471523{padding-top: 20px !important;padding-right: 20px !important;padding-bottom: 20px !important;padding-left: 20px !important;background-color: #fafafa !important;}”]

Wat cliënten zeggen

Roberto weet mensen op hun gemak te laten voelen. Hij weet een veilige omgeving te creëeren waardoor ik me kwetsbaar durf op te stellen. ”

Jozef Vonhof, Consultant IenPM

 

Door zijn rustgevende energie ontstaat er ruimte om inzichten te krijgen en van daaruit na te denken welke acties ik in mijn werk kon nemen

Cathleen van der Lee-Haarloo, Account Manager Stryker[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]