Selecteer een pagina

De meest gestelde vragen over burn-out

Onlangs kreeg ik de vraag: is een burn-out niet een verschijnsel van de laatste tijd? En omdat ik deze vraag best veel hoor, heb ik besloten om daar in dit artikel antwoord op te geven. Samen met nog 11 andere vragen die vaak worden gesteld. Lees mee met de 12 meest gestelde vragen over burn-out.

Een tijd geleden las ik het boek “ Omgaan met burn-out: preventie, behandeling en re-integratie” van psychotherapeute Carien Karsten. Zij schrijft sinds 1998 boeken waarin zij wetenschappelijk onderzoek en nieuwe inzichten in de psychologie toegankelijk maakt voor een breed publiek.

In het boek dat ik heb gelezen, beschreef Carin een aantal veelvoorkomende vragen die mensen hebben over burn-out en deze wil ik graag met jou delen.

12 meest gestelde vragen over burn-out

 

1. Is een burn-out niet een verschijnsel van de laatste tijd?

Burn-out past zeker bij de tijd waarin we nu leven. Het is echter niet zo dat dit een ‘mode-ziekte’ is die vanzelf overgaat. Sterker nog, het aantal burn-out gevallen in Nederland neemt toe. Volgens Arboned is in 2016 niet alleen het aantal burn-out gevallen toegenomen, maar ook de gemiddelde verzuimduur nam toe.

 

2. Is een burn-out altijd alleen werkgerelateerd?

Nee. Je komt in een burn-out terecht als je een hele lange tijd (lees: jaren) structureel over je eigen grenzen heen bent gegaan. Dat kan dus met werk of privé factoren te maken hebben.

Uit onderzoek van het CBS en TNO is gebleken dat 2/3 van alle burn-outmeldingen een ‘niet werkgerelateerde oorzaak’ heeft. Maar meestal wel in combinatie met een veeleisende baan.

In de praktijk zie ik dat mensen impactvolle gebeurtenissen in hun leven meemaken maar daar niet goed mee omgaan. Deze gebeurtenissen vergen veel energie en men neemt niet de tijd om daarvan bij te komen of te herstellen. ‘Door blijven gaan’ is hun motto.

3. Wordt een burn-out als diagnose niet veel te snel gesteld?

Nee. De diagnose burn-out wordt bijna altijd te laat gesteld. Omdat de signalen namelijk al een hele tijd worden genegeerd. Vaak is er iets anders aan de hand zoals een overbelasting of een overspannenheid, en stellen de mensen zelf (onterecht) de verkeerde diagnose. En zeggen snel: ‘Ik heb last van een burn-out.’

 

4. Burn-out komt toch voornamelijk voor in beroepen waarbij je veel te maken hebt met mensen zoals onderwijs en in de zorgsector?

In alle beroepen en branches kan een burn-out voorkomen.

Burn-out kenmerken zijn:

  • emotionele en fysieke uitputting
  • gevoelens van vervreemding
  • verminderde competentie

En dit kun je ook ervaren als je bijvoorbeeld alleen maar achter je computer doorwerkt en weinig tijd hebt voor sociale activiteiten.

 

5. Wat is nou precies het verschil tussen overspannenheid en burn-out?

Overspannenheid is meestal het gevolg van een tijdelijke overbelasting. Je energie begint op te raken of is bijna op. Je lichamelijke klachten nemen steeds meer toe.

Bij een burn-out is er sprake van maanden en jaren lang stress signalen en overspannenheid negeren en maar blijven volhouden. In het geval van een burn-out functioneren je lichaam en geest niet meer.

Daarnaast zit het grote verschil ook in het herstel. Van een overspannenheid herstellen de meeste mensen vanaf 6 weken weer. Een burn-out duurt tussen de 140 en 240 dagen.

 

6. Met een weekje vakantie gaat de burn-out toch weer vanzelf over?

Het gebeurt juist vaak dat men in de vakantie instort omdat de vaste structuur en afleiding ontbreken. Daarnaast kan de vakantie zelf een stressor zijn.

 

7. Als je burn-out bent, dan kun je toch niet meer terugkeren in je werk?

Je kunt wel degelijk terugkeren in je werk, maar je kunt een lange tijd een weerzin tegen het werk ervaren. Simpelweg omdat het vaak zo is dat je te lang bent doorgegaan ondanks alle klachten. De weerzin gaat langzaam weg naarmate je opknapt of wanneer specifieke stressoren zijn ondervangen.

 

8. Van hard werken kun je toch onmogelijk in een burn-out terechtkomen?

Zolang hard werken niet gelijk is aan ‘overbelasting’ en als je voldoende herstelt, gaat dit op. Bij overwerken doe je een extra beroep op het stresshormoon adrenaline en dan heb je een veel langere hersteltijd nodig dan normaal.

 

9. Kun je een burn-out dan voorkomen door minder te gaan werken?

Dit werkt vaak averechts omdat je dan nóg meer werk in minder tijd moet doen. Het is verstandiger om met jouw leidinggevende af te stemmen hoe je de werkdruk kunt verlagen door het takenpakket bijvoorbeeld aan te passen.

10. Is het verstandiger om privé minder te doen zodat je een burn-out kunt voorkomen?

Als je dit soort maatregelen neemt, kun je dit beter zien als een serieus burn-out signaal. Het is geen verstandige maatregel omdat dit niet zal leiden tot klachtreductie en /of toename van energie. Het is belangrijk om juist wel verbonden te blijven met je omgeving.

11. Als je burn-out bent geweest, kun je dan gemakkelijk nog eens in een burn-out terecht komen?

Dat zal gemakkelijk gebeuren wanneer je niet goed bent hersteld en op precies dezelfde manier je leven weer gaat oppakken, zoals je dat vóór je burn-out deed.
Voor een goed herstel is een goede behandeling en een ‘terugvalpreventieplan‘ nodig.

12. Is een behandeling van een burn-out dan écht zo noodzakelijk?

Dat gaat toch gewoon vanzelf over na een paar maanden?
Nee, helaas gaat een burn-out niet vanzelf over. Je kunt jezelf ook niet uit het drijfzand trekken als je daarin wegzakt. Zonder behandeling kunnen mensen zich na jaren nog net zo uitgeput voelen als in het begin van de burn-out.

Deze meest voorkomende vragen over burn-out zijn niet de enige vragen omtrent dit onderwerp. Er zijn er natuurlijk nog veel meer en daar wil ik jou ook graag antwoord op geven.

Heb jij stress door hoge werkdruk en wil jij weten of je vatbaar bent voor een burn-out ?

Doe dan gelijk de stress test door op de knop hieronder te klikken