Herken je dat? Dat je jezelf had voorgenomen om dingen anders aan te pakken? Voor de zoveelste keer ben je, zonder dat je het door had, met je hoofd tegen de muur opgelopen. Wéér denk je bij jezelf: ’Het is nu echt tijd voor verandering!’. Lees met mij mee waarom angst de belangrijkste oorzaak is dat verandering mislukt

Natuurlijke neiging door angst ingegeven

Ellen voelt zich overspannen en zit dicht tegen een burn-out aan. Ze heeft een drukke baan en ook een gezinsleven waar ze zich als moeder verantwoordelijk voor voelt. Het voelt alsof ze volledig uit balans is en geen controle meer heeft over haar leven.

Ellen weet, en voelt ook, allang dat ze pas op de plaats moet maken om te reflecteren wat er nodig is om weer overzicht en balans terug te krijgen.

Toch doet ze dit niet. Haar natuurlijke neiging is om ‘door te blijven gaan’ en ‘ niet lullen maar te poetsen’. Dit doet ze eigenlijk al vanaf haar jeugd zo. Want als ze stil staat en gaat nadenken over waarom ze blijft doen wat ze altijd doet, dan kan er ruimte ontstaan om geconfronteerd te worden met iets pijnlijks of vervelends.

En de angst voor deze pijn zorgt ervoor dat Ellen niet aan de noodrem trekt.

Angst is in de basis de oorzaak waarom verandering moeilijk in ons systeem komt en waardoor wij stress ervaren.

Geen ruimte voor pijnlijke, verdrietige of ongelukkige gevoelens

Veel mensen herkennen zich in dit verhaal van Ellen.
Wij hebben allemaal angsten die ervoor zorgen dat wij mechanismen ontwikkelen om niet te kijken naar wat ons pijn doet, of pijn heeft gedaan. Dat komt doordat we bepaalde overtuigingen in onze jeugd mee hebben gekregen die deze mechanismen triggeren en in stand houden.

Daarnaast is het zo dat we leven in een tijdperk waarin er alleen maar plaats mag zijn voor Succes, Je gelukkig voelen, Altijd vrolijk en altijd positief zijn.
Dat betekent dat het niet ok is om eens niet succesvol te zijn en om eens ongelukkige of verdrietige gevoelens te hebben. Maar het leven bestaat nou eenmaal uit geluk en verdriet, dag en nacht, licht en duisternis, goed en fout.

Als je (de kern van) je angst beetpakt, dan heeft de angst jou niet meer beet. En dan pas ontstaat er ruimte om echt aan de slag te gaan met verandering.

Positieve kant van angst

Angst is een van onze belangrijkste drijfveren. Zonder angst zouden we:

  • geen ambitie kennen
  • geen discipline
  • geen plichtsbesef.

Wie het niet uitmaakt wat een ander van hem of haar denkt, zal nauwelijks de behoefte hebben om deel te nemen aan een sociaal leven.

Angst heeft ook een nuttige functie: het zorgt bijvoorbeeld ervoor dat we oppassen voor gevaar, dat we risico’s onderkennen en dat we voorzorgsmaatregelen treffen voor slechte tijden.

Gevolgen van angsten

Te veel angst is ongezond. Angst wordt een probleem als ons denken en handelen er, eenzijdig, door worden gestuurd.

  • We worden dan voorzichtig
  • We zien snel beren op de weg
  • We vermijden alle risico’s

Uiteindelijk werkt angst dan niet meer motiverend maar beperkt het onze vitaliteit en innerlijke veerkracht. En angst zorgt er ook voor dat we niet doen wat wij eigenlijk écht willen. Zoals:

  • Kiezen voor een betere baan die ons energie geeft
  • Een relatie beëindigen die ons ongelukkig maakt
  • Voor onszelf opkomen als er iets onredelijks van ons wordt geëist

Soorten alledaagse angsten

Er zijn verschillende soorten alledaagse angsten:

  • Angst om afgewezen, uitgelachen of minacht te worden
  • Angst om te falen
  • Angst om je baan te verliezen
  • Angst om ziek te worden
  • verlatingsangst
  • Angst voor een onzekere toekomst

We weten dat er geen absolute veiligheid bestaat en toch doen we ons uiterste best om altijd aan de veilige kant te zitten. Omdat we niet weten wat de toekomst dan zal bieden. Maar zeg eerlijk, dat weet je eigenlijk toch niet zeker?

In 5 stappen verandering inzetten en beter met je angst omgaan

Er is goed nieuws. Je kunt met de volgende praktische tips beter leren omgaan met alledaagse angsten, zodat je voor jezelf verandering in gang kunt zetten en jouw droomdoelen kunt behalen.

Stap 1 – beschrijf je huidige situatie

  • Wat is er nu in jouw leven?
  • Waar ben je dankbaar voor?
  • Wat bevalt je nu niet?
  • Wat zou je willen realiseren?

Stap -2 beschrijf en visualiseer je gewenste situatie

  • Formuleer een doel wat je nog niet hebt gerealiseerd omdat jouw angst jou in de weg zit.
  • Bepaal wanneer je dat doel gerealiseerd wilt hebben.
  • Hoe ziet je leven er uit als je niet bang zou zijn:
    • om fouten te maken
    • voor kritiek of afwijzing
    • om voor schut te staan
    • dat anderen zich aan jou zouden kunnen ergeren
    • dat sommige situaties onaangenaam of slepen kunnen worden
    • voor conflicten met anderen
    • voor problemen
    • voor mislukking

Stap – 3 afrekenen met angsten

  • Welke van de bovenstaande angsten zou jij willen afbouwen zodat je meer kunt
    krijgen van wat je echt wilt in het leven?
  • Wat laat jij nu liggen doordat jij je laat leiden door deze angsten?

Stap – 4 hulpbronnen en benodigdheden

  • Wat heb jij nodig om de eerste stappen te zetten zodat jij jouw doel bereikt?
  • Wie kan jou daarbij helpen?
  • Welke successen uit jouw verleden kunnen jou inzicht geven in hoe jij misschien al eerder angsten hebt overwonnen?
  • Welke positieve gedachten gaan jou helpen om ervoor te gaan?

Stap – 5 actie

  • In welke kleine stapjes kun jij jouw grote einddoel opknippen?
    • En welke stapjes ga je als eerste doen zodat je vertrouwen krijgt dat het gaat lukken?
    • En welke stapjes daarna?
  • Bepaal de volgorde van alle kleine stapjes.
  • Begin bij de allereerste simpelste stap. Eenmaal begonnen kom je in een flow.

Stap – 6 angstalarm

  • Wat heb jij nodig om bij een ‘angstalarm’, focus te houden op jouwdoel?
  • Welke hulpbronnen (zie stap 4) ga je gebruiken?
  • Welke positieve gedachten (zie stap 4) ga je inzetten?
  • Bij wie kun jij terecht voor steun wanneer je het moeilijk krijgt?

Samenvattend kunnen we zeggen dat we in de basis wel willen veranderen maar het niet durven. Onze alledaagse angsten zitten ons in de weg.

Onthoud, er zijn 2 soorten verandering:

  1. Verandering die door anderen wordt beslist
  2. Verandering die je zelf in gang zet omdat je daar een gelukkiger mens van gaat worden

Door je angst te erkennen en te omarmen en door met bovenstaand stappenplan aan de slag te gaan, kun je kiezen voor de verandering waarbij jij  de regie in eigen handen houdt.