Help, hoe vraag ik op tijd om hulp?

Als je vastzit of je komt ergens niet uit, dan weet je dat je het beste om hulp kunt vragen. Maar zo gemakkelijk is dat voor veel mensen niet.

Onlangs betrapte ik mijzelf erop dat ik ook te weinig om hulp vraag als ik het moeilijk heb. Ik sprak vorige week met mijn eigen coach omdat ik al een tijdje tegen iets aanliep en begon dat te irriteren.

Toen ik hem sprak en hem mijn probleem voorschotelde, stelde hij 2 vragen die mij aan het denken zetten en ik was weer ‘back on track’. Vervolgens vroeg hij mij waarom ik niet eerder contact opnam om met hem te ‘sparren’. Het bleef stil aan mijn kant van de telefoon. Daar had ik geen antwoord op.

Het zette mij direct aan het denken: ‘Eerder aan de bel trekken, zorgt er natuurlijk ook voor dat ik eerder ruimte krijg om weer door te kunnen pakken.’ Zo simpel kan het soms zijn; daar waar jij het moeilijk maakt voor jezelf, kan een ander je binnen een paar seconden helderheid brengen.

Bij mijn eigen cliënten merk ik ook veel dat men geneigd is om problemen zelf op te willen lossen. Waar komt dit vandaan?

Loslaten

Angst om hulp te vragen heeft te maken met de angst voor het verliezen van controle. Als je hulp vraagt moet je namelijk iets ‘loslaten’:

  • de regie over…..
  • een verantwoordelijkheid
  • een diepliggende overtuiging (‘ik moet sterk zijn’ of ‘Ik mag niet zwak zijn’)
  • de angst om je kwetsbaarheid te tonen

Valkuilen

In eerste instantie denk je als je een probleem hebt : ‘Ik kan het wel alleen af’ of ‘Ik wil niet dat anderen zich met mijn zaken bemoeien.’

Zelf problemen oplossen verhoogt je gevoel van zelfstandigheid en onafhankelijkheid. Maar je kunt niet alles alleen doen. Als je vast zit en structureel je problemen zelf wilt oplossen, maak je kans op:

  • Overbelasting. De druk van alles waar je mee bezig bent wordt te hoog en alles wordt je te veel
  • Een gevoel van eenzaamheid. Je raakt steeds minder verbonden met anderen
  • Een gevoel van wanhoop en hulpeloosheid
  • Overspannenheid of burn-out

Wat levert tijdig hulp vragen jou op?

  • Door tijdig hulp te vragen voorkom je dat je in bovenstaande valkuilen terecht komt.
  • Je kunt sneller in actie komen en sneller je problemen oplossen
  • Je vergroot je gevoel van verbondenheid met anderen.
  • Je kunt een burn-out voorkomen.

Hoe vraag ik op tijd om hulp?

  1. Erken het probleem. Het begint met de bewustwording en het zelf inzien dat je hulp nodig hebt. Bepaal, voor jezelf, waar je op vast loopt.
  2. Bepaal wie jou kan helpen. Als je weet waar je problemen mee hebt, kun je nagaan wie er in jouw naaste omgeving jou daarbij kan helpen.
  3. Vertel je probleem Als je eenmaal weet wie je kan helpen, vertel deze persoon dan concreet waar je mee zit en dat je hulp nodig hebt
  4. Bepaal de soort hulp.Vertel de ander precies wat je als ondersteuning van hem of haar verwacht. Een adviesmeedenken of gewoon een luisterend oor.
  5. Maak duidelijke afspraken als de ander jou wilt helpen.
  6. Toon altijd je waardering. Als de ander jou heeft geholpen, bedank dan voor de tijd en energie en geef bijvoorbeeld een kleine attentieof bloemetje.

Herken jij jezelf in de punten die genoemd zijn in dit artikel? Of ken je iemand die hulp kan gebruiken maar moeite heeft om dat te vragen?

Ik ben erg benieuwd naar jullie reacties op deze blog. Fijn als je je bevindingen hieronder achterlaat.